Det er Grimsrud fra Halden som leder kampen om kontrakten. Konkurransen er jevn. Vegvesnet har fått seks anbud, bare 10 prosent skiller det høyeste og det laveste.
Årsaken til problemene heter Trarabekken. Den krysser E18 i spiss vinkel like øst for Momarken. Krysningspunktet ligger på strekningen Momarken-Melleby, som ble åpnet for trafikk 1. oktober 2014.
Frosker, padder og salamandere
To kulverter slipper Trarabekken under E18 - så vidt. Begge har sirkulært tverrsnitt. Den ene har en diameter på en meter. Den andre er primært beregnet for amfibier, dvs. frosker, padder og salamandere. Den har en diameter på to meter.
Når vannføringen i bekken er liten, går det ikke vann gjennom den største kulverten fordi den ligger høyere enn den minste. Når det regner godt, blir amfibierøret nyttig også for mennesker.
Nå skal begge kulvertene erstattes med en ny med rektangulært tverrsnitt. Den blir 4,5 meter bred, 2,5 meter høy og 69 meter lang. Den skal ligge lavere enn den høyeste kulverten ligger i dag. For å få det til skal bekkeløpet senkes over en strekning på ca. 700 meter.
Helt stengt
Allerede før vegen ble åpnet, ble Vegvesenet klar over at kapasiteten til de to kulvertene var i minste laget. Den gangen planla man å løse problemene uten å stenge E18 helt. Det har man nå gått bort fra.
- Den som får oppdraget kan stenge E18 helt i inntil fire måneder, men vi håper det går fortere, sier byggeleder Lars Frode Christiansen i Statens vegvesen.
- Hvorfor er dette tiltaket nødvendig?
- Beregninger viste at det vil bli opphopning av vann ved stor nedbør. Vi har allerede hatt et par tilfeller av det.
- Hvor skal trafikken gå i anleggstiden?
- Den skal gå på gamle E18 mellom Momarken og Homstvedt. Arbeidet blir utført i sommersesongen. Da er det minst trafikk, sier Christiansen.
Kort kulvert under adkomstveg
Den som får kontrakten skal etablere en kort ny kulvert i tillegg til den lange. Den skal lede Trarabekken under en adkomstveg til et basseng hvor overvann fra E18 renses. Denne kulverten får samme profil som den lange, men lengden blir bare 12 meter.
Entreprisen omfatter også plastring av bekkeløp, rensing av Trarabekken nedstrøms E18 og utgraving av masser ned til det naturlige elvetverrsnittet.
Til sammen skal det graves ut 6 400 kbm i dette oppdraget. 320 kbm skal sprenges, det skal støpes 715 kbm betong og monteress 1 350 tonn betongelementer.
Foruten Grimsrud har disse entreprenørene gitt anbud:
Isachsen, Nedre Eiker 14,836 mill.
Huser Entreprenør, Gjerdrum 15,144 mill.
Peab 15,151 mill.
Askim Entreprenør 15,229 mill.
Park & Anlegg, Sarpsborg 15,879 mill.