– Vi har sterkt fokus på trafikksikkerhet, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen.
Tre nye rundkjøringer er bygd for anleggstrafikken.
Nylig ble rutinene for kontroll av arbeidsvarsling skjerpet, med tanke på blant annet skilting.
Omringen av anleggsmaskiner
Flere enn 4.000 kjøretøy passerer hvert døgn på dagens E6 gjennom Soknedal. Det lille tettstedet med noen hundre innbyggere merker godt de omfattende anleggsarbeidene.
– Noen enkelthus i sentrum er omringet av anlegget. De blir veldig sterkt berørt av støv, støy og endret atkomst. I et hus bor en eldre dame som får den midlertidige E6 rett inntil husveggen. Vi planlegger nå midlertidig støyskjerm for henne etter ønske fra familien, sier Johnsen.
Da vi var på anleggsområdet, jobbet flere gravemaskiner for fullt på vestsiden av dagens E6, tett inntil flere eneboliger. I dette området blir det satt opp murer ned til den nye lokalvegen som bygges der.
På andre siden av dagens E6, ned mot elva Sokna, kommer den nye vegen, med et kjempestort toplans kryss, «rundkjøringslokk» og påkjøringsramper for lokaltrafikken. Nå bygges betongkonstruksjonene som skal bære den nye vegen.
På tå hev mot støv og støy
Om lag 120 personer er i full sving på anleggsområdet i Soknedal, med store hjullastere, gravemaskiner, semilastebiler og en rekke andre anleggsmaskiner og biler.
Vi kjørte der en varm sommerdag, og det var veldig tørt, men lite støv fra anleggsområdet.
Entreprenøren spyler og børster vegene jevnlig. Vi må hele tiden holde oss på tå hev for å unngå problemer med støv og støy.
Nord for Soknedal sentrum bygges en 3,6 kilometer lang tunnel. Arbeidene foregår også om natta på nordsiden av tunnelen, fordi det er såpass langt unna folk at ingen blir sjenert av det. E6 gjennom Soknedal har vært nattestengt, med mange mil omkjøring for trafikantene, på grunn av anleggsarbeidet noen få ganger. Det kan den bli igjen.
Ny E6 i Soknedal bygges i et område med bratt terreng på sidene av vegen. Bratte skråninger og jorder skjærer ned fra liene. Noen steder var det noe mer løse masser, jordmasser, ned til fjellet enn vi regnet med på forhånd. Ved skrått terreng gir bare en til to meter lavere bergnivå, meget store utslag på skråningene i de bratte liene, sier Johnsen.
Dette fører til mer arbeid i skråningene hvor det er vanskelig å komme fram med anleggsmaskinene. Enkelte steder bygges mur i foten av skråningen for å sikre den.
Og handelen går opp – ikke ned
Ny E6 gjennom Soknedal er et prosjekt til 1,7 milliarder kroner. AF Gruppen bygger vegen for Statens vegvesen. Den nye E6 går i tunell fra Korporalsbrua i nord til oversiden av Soknedal sentrum. Der legges ny E6 på nedsiden av dagens sentrum. Vegen fortsetter til Vindåsliene, totalt en strekning med 6,5 kilometer ny E6. To felt i tunellen. Tre felt i dagen. Et prosjekt med to bruer. Hele prosjektet skal stå ferdig 2020.
Mens noe må ofte litt, er det andre som tjener på anleggsarbeidet i Soknedal sentrum. Butikkene opplever oppsving i handelen, med anleggsarbeidere og annen ekstra trafikk i byggeperioden.
Når ny E6 åpner i 2020 blir Soknedal sentrum som et nytt tettsted, med E6 og det store toplanskrysset ned mot elva. Der dagens E6 går, tett inntil boligområdet, blir det lokalveg i et forholdsvis usjenert område.
– Prosjektet med ny E6 i Soknedal er i rute. Tettstedet Soknedal blir totalt forandret når hovedtrafikken flyttes til nye E6. Det blir et mye mer stille og rolig sentrum. Vi takker naboene og trafikantene som er tålmodige med oss under anleggsperioden, i vente på at de får noe mye bedre, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen.