Det ble registrert flere elbiler enn noen gang i Tyskland i juli, skriver Automobilwoche. Sammenlignet med samme måned i fjor økte registreringene 182 prosent.
Dette mens registreringene av nye biler som helhet falt med 5,4 prosent.
Det ble registrert 16.798 rene elbiler i landet forrige måned. Til sammenligning har det blitt registrert noe over 32.000 nye elbiler i Norge til og med juli.
Den tyske elbilandelen endte på 5,3 prosent i juli, som er ny rekord. Forrige rekord ble satt i mars, da 4,8 prosent av de registrerte bilene var rene elbiler.
Det er Volkswagen som er største leverandør av elbiler i Tyskland, med en markedsandel på 24,4 prosent, ifølge avisen. På andre plass følger Renault, med 17 prosent og på tredje Hyundai med 12,6 prosent.
Rystad-analytiker: – Selv om Northvolt feiler betyr det ikke at alle feiler
Liten franskmann spesielt populær
Likevel er det den lille franske Renault Zoe som var den mest registrerte elbilen i Tyskland i juli. 2851 eksemplarer ble registrert. Andreplassen gikk til VW e-Golf med 2,633 registreringer. Hyundai Kona var tredje mest registrerte elbil med 1688 eksemplarer.
Det ble registrert 104 Volkswagen ID.3 i juli, et tall som er ventet å mangedoble seg når bilen slippes løs på markedet i månedsskiftet august-september.
Det knyttes store forventninger til denne bilen i Tyskland. Ikke bare for Volkswagens del, men for elbilenes gjennombrudd i markedet generelt, skriver avisen.
Registreringsstatistikken i juli er spesielt hyggelig for Renault. Ifølge avisen er etterspørselen etter Zoe så stor at Renualt-forhandlerene bare har opplevd en gjennomsnittlig reduksjon i avkastning på 0,2 prosentpoeng i løpet av første halvår.
Nær halvparten av Renault-kontraktene var Zoe
Renault-forhandler Lüdemann & Zankel skal ha tegnet 5307 kontrakter for Zoe i juli alene, noe som er en økning på 972 prosent sammenlignet med juli i fjor.
Samme måned ble det tegnet 4387 kontrakter på Zoe i Frankrike, og bare 527 i Storbritannia.
En femdel av alle registrerte Renault-modeller i Tyskland i juli var elbiler. Elbilandelen var enda høyere for nye kontrakter i juli, da 43 prosent av alle Renault-kundene bestilte elbiler.
Økningen i elbilsalget i Tyskland er en konsekvens av bedre støtteordninger for kjøp av slike biler. I juni ble det klart at elbilinsentivene i landet skulle økes kraftig. Merverdiavgiften gikk ned, og den direkte støtten til kjøp gikk opp.
Kjøp av elbil støttes nå med inntil 9000 euro (cirka 95.000 kroner). Dette er en del av en stimuluspakke rettet mot bilindustrien, som har blitt hardt rammet av koronapandemien.
Det er ikke tilfeldig at det er små biler som selger best. Full støtte gis kun til biler som koster inntil 40.000 euro. Koster bilen mer, reduseres støtten.
Volvo skroter elbilmålet