NYHETER

Ny elektrojobb i Rennfast-tunnelene

Oppgraderingen av Byfjord- og Mastrafjordtunnelen på E39 i Rogaland fortsetter. Fase 1 ble fullført i fjor, nå står fase 2 for tur. Vegvesenet vil ha anbudene inn senest 30. april.

Fase 2 av oppgraderingen av den 5 875 meter lange Byfjordtunnelen er ute på anbud med frist 30. april. Oppdraget omfatter også den 4 424 meter lange Mastrafjordtunnelen. (Foto: Google)
Fase 2 av oppgraderingen av den 5 875 meter lange Byfjordtunnelen er ute på anbud med frist 30. april. Oppdraget omfatter også den 4 424 meter lange Mastrafjordtunnelen. (Foto: Google)
20. mars 2014 - 08:26

De to tunnelene, som inngår i Rennesøys fastlandsforbindelse (Rennfast), ble åpnet i 1992. De har en samlet lengde på 10,3 km. Nå trenger de oppgradering. Det skyldes ikke bare tiden som har gått siden snorklippingen, men også sikkerhetskravene, som er skjerpet siden den gangen.

Fase 2 omfatter montasje av vifter, armaturer, skilt i begge endene av tunnelen og utstyr for kameraovervåkning av bommene. Elektroinstallasjoner i tilknytning til dette utstyrer inngår i entreprisen. Levering av skilter og overvåkingsutstyr inngår også, mens levering av armaturer og vifter settes ut på egne entrepriser.

Til sammen skal det monteres 1 130 LED-armaturer og 500 høytrykk natriumarmaturer i de to tunnelene. Antall vifter er ikke nøyaktig fastsatt, men det vil bli ca. 80.

Fase 1 av oppgraderingen ble utlyst i januar i fjor. Kontrakten gikk til Risa, som brukte Mesta som underentreprenør. Jobben ble fullført før jul. Det er flere årsaker til at oppgraderingen er delt på to entrepriser.

- Elektroentreprenørene har mye å gjøre for tiden, sier byggeleder Lars Martin Rage i Region Vest. - Hvis hele elektroarbeidet hadde gått ut på én entreprise, er det ikke mange som ville hatt kapasitet til å ta jobben. Når vi deler det opp, er det flere som kan regne på oppdragene. Hensynet til trafikkavviklingen er en annen grunn til at vi har valgt denne løsningen. Vi vil unngå arbeid i tunnelen når trafikken er størst. Om sommeren er det stor turisttrafikk på E39. Vi tar sikte på anleggstart i september og avslutning i februar neste år, sier Rage.

I fase 1 gikk trafikken uhindret på dagtid. Arbeidet ble utført om natten. Da var også tunnelene åpne for trafikk, men det var kolonnekjøring. Trafikken vil bli avviklet på samme måte under fase 2.

 

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.