Det er flere grunner til at fergekaia trenger avløsning. Den er gammel og nedslitt, den er ikke tilpasset de nye fergene som kommer, og den ligger for nært E39.
- Den nåværende piren har en effektiv lengde på 46,5 meter. Det er kortere enn fergene som som bruker fergekaia nå, og det kommer større ferger senere, sier Olav Megrund, som prosjektleder for utbygging av fergekaier i Møre og Romsdal. Den nye piren blir 108 meter lang med en effektiv lengde på 75 meter.
- Den gamle piren er også for smal. Utstyr for lading av elektriske ferger vil ta så mye plass at man ikke kunne komme forbi hvis piren ikke var bredere.
- Et annet problem er fergekaia ligger så nær E39 at propellvannet undergraver fyllingen. Den nye fergekaia skal ligge lengre ut, sier Megrund.
18 meters lengde og 12 meters bredde er målene til den nye kaia. Når den er på plass og gammel pir og fergekai er revet, skal fyllingen for E39 utvides med 5 800 kbm og plastres med 1 250 kbm.
Langs sjøen hvor kaia står i dag, skal det etableres gang/sykkelveg. Det skal også bygges nytt venterom og toalett.
Oppstillingsplassen vil bare bli justert etter den nye fergekaia i denne omgangen. Senere kan det bli aktuelt å utvide den.
Fergetrafikken skal gå uhindret i hele byggeperioden. Den som får kontrakten må fullføre jobben innen 1. november 219. Det er ingen delfrister.