Fjorden som deler landets tettest befolkede region, trenger ny forbindelse, og Statens vegvesen, Jernbaneverket og Kystverket vurderer nå ulike alternativer, skriver Aftenposten.no
I hovedsak står det mellom fire hovedkonsepter:
- Ny fast forbindelse over Hurumlandet med bro over Oslofjorden ved Filtvet og bro til E18 ved Holmestrand
- Forbedring av dagens fergesamband mellom Horten og Moss
- Bro mellom Moss og Horten
- Tunnel mellom Moss og Horten
I tillegg utredes det en løsning med bro over nordre del av Håøya ved Drøbak istedenfor nytt tunnelløp i Oslofjordtunnelen. Konklusjonen vil bli presentert for Regjeringen senere i år.
Best effekt Horten og Moss
I en rapport som Transportøkonomisk institutt (TØI) lager for NHO, vurderes regionale virkninger av samferdselsinvesteringer, blant annet en ny kryssing av Oslofjorden.
Rapporten er ikke ferdig, men Aftenposten har fått tilgang til foreløpige resultater, som mandag legges frem på konferansen "Over fjorden".
«En ny forbindelse over Oslofjorden vil ha størst effekt for regional integrasjon om den plasseres tett opptil der hvor dagens ferge [Horten-Moss] går», står det i utkastet til rapporten.