TRAFIKK OG ITS

Ny generasjon trafikklys konstruert med tanke på dagens mobilbrukere

At smarttelefonen har gjort at blikket er rettet mer ned enn opp, har Swarco tenkt på ved utviklingen av en ny generasjon trafikklys.

De nye lyshodene fra Swarco blir å se langs norske veier fra årsskiftet av.
De nye lyshodene fra Swarco blir å se langs norske veier fra årsskiftet av. Foto: Jarle Skoglund
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
31. mars 2022 - 12:25

Ny design er det mest iøyefallende nyheten på en ny generasjon trafikklys som vi ganske snart vil se langs norske gater og veier. Men ved nærmere øyesyn er det kommet noen nye elementer inn, ut over det å gi lyssignaler til bilister og fotgjengere.

Lyshodene leveres av Swarco, er av Europas store leverandører innen utstyr for trafikk og parkering, og presenteres som en av nyhetene på Intertraffic i Amsterdam som arrangeres i disse dager.

Måler også luftforurensing

Etter oppkjøpet av konkurrenten Peek for noen år siden, har Swarco levert det meste av trafikklys langs norske veier. Når noen av dem skal byttes ut, eller nye trafikklys skal opp, bli det en ny type, som har fått noen interessante nyheter.

Den ene er muligheten til å sette inn en måler for luftforurensing, som betyr at man kontinuerlig kan se tilstanden på luftkvaliteten i området hvor trafikklyset står.

Swarcos Jan Arild Grytnes viser lyshodet, som også prosjekterer rødt lys ned i gangbanen, slik at smarttelefonbrukere slipper å løfte blikket for å se om det er rødt lys. <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
Swarcos Jan Arild Grytnes viser lyshodet, som også prosjekterer rødt lys ned i gangbanen, slik at smarttelefonbrukere slipper å løfte blikket for å se om det er rødt lys. Foto:  Jarle Skoglund

– I Norge har jo dette særlig aktualitet i områder hvor man på vinteren eller i spesielle perioder setter ned hastigheten for å redusere luftforurensingen, forteller salgssjef Jan Arild Grytnes i Swarco Norge.

Rødt lys - også fra Vegvesenet

En annen ny ekstrafunksjon som kan velges på de nye lyshodene, er et eget lys som prosjekteres ned på gangfeltet. 

–Dette er en løsning hvor vi tar konsekvensen av at mange i dag har oppmersomheten vendt mot mobiltelefonen, og dermed blikket ned. Men denne lyssettingen av gåbanen og gangfeltet, slipper man å løfte blikket for å se om det fortsatt er rødt, forteller Grytnes som opplyser at Statens vegvesen foreløpig har gitt rødt lys for å ta løsningen i bruk på norske veier.

Daglig leder Arne Kjørstad (t.v.) i Senti Systems AS viser frem selskapets revolusjonerende boks for tidsstempling av sensorikk. Her sammen med seniorutvikler Stian Lundli.
Les også

NTNU-bedrift løser kritisk utfordring: – Nøyaktighet er et konsept som er på vei frem

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.