– Det er ikke nok å reise grønt, vi må også bygge veiene, tunnelene, banene, havnene og lufthavnene på en klimavennlig måte. Derfor trapper vi opp arbeidet med å gjøre anleggsplassene i transportsektoren fossilfrie. En av målsettingene er å skape en større etterspørsel i markedet for nullutslippsmaskiner gjennom å igangsette pilotprosjekter, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).
– De som bygger veier, jernbane og infrastruktur til transport i Norge er blant landets største byggherrer og har et særlig ansvar for å kutte utslipp. I Norge har vi fornybar energi, klimaambisjoner, kunnskap og et innovativt og framoverlent næringsliv. Det gir oss et godt grunnlag til å kutte utslipp, sikre grønn konkurransekraft og lede an i utviklingen av fossilfrie bygg- og anleggsplasser, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V).
Støres delikate dans
Markedet ikke modent nok
Markedet for utslippsfrie gravemaskiner, hjullastere, dumpere og andre anleggsmaskiner er i dag ikke modent nok. Det betyr at det er dyrt for entreprenører å kjøpe utslippsfrie anleggsmaskiner. Eksempelvis er kostnaden på en elektrisk gravemaskin anslått til å være cirka tre ganger høyere enn dieselalternativet.
De direkte utslippene fra bygge- og anleggsvirksomhet i Norge er anslått til cirka 600.000-700.000 tonn CO2-ekvialenter per år. Det tilsvarer rundt 4-5 prosent av utslippene fra transportsektoren.
Miljødirektoratet: Hvis Stortinget ikke vil ha kraft fra land, bør de si det nå
Virkemidler for en fossilfri anleggsplass i transportsektoren
Med sikte på å legge til rette for at anleggsplassene skal være fossilfrie innen 2025, varsler regjeringen i henholdsvis klimameldingen og handlingsplanen for fossilfrie anleggsplasser å:
- igangsette pilotprosjekter for fossilfrie anleggsplasser i regi av Samferdselsdepartementets etater og virksomheter.
- bruke krav i offentlige anskaffelser som virkemiddel for å redusere utslippene fra anleggsplasser i transportsektoren.
- gradvis øke avgiftene på ikke-kvotepliktige utslipp av klimagasser til om lag 2000 kroner per tonn CO2.
- ta sikte på å innføre omsetningskrav for biodrivstoff i anleggsdiesel fra 2022 som fram mot 2030 blir økt til samme nivå som i veitrafikken.
- igangsette utredning av krav og mål for fossilfrie anleggsplasser i transportsektoren.
- vurdere virkemidler for å sikre effektiv massehåndtering fra anleggsplasser i transportsektoren.
- styrke kunnskapsgrunnlaget rundt klimagassutslipp fra anleggsplasser i transportsektoren gjennom å bedre statistikkgrunnlaget.
- utrede eksterne kostnader utenom utslipp av CO2 fra anleggsvirksomhet.
Selve handlingsplanen kan du lese her:
Handlingsplan for fossilfrie anleggsplasser innen transportsektoren
– Lover godt for innovasjonen