TRAFIKK OG ITS

Ny handlingsplan: Anleggsplasser i transportsektoren skal bli fossilfrie

Transportinfrastrukturen skal i fremtiden bygges mest mulig fossilfritt. Regjeringen varsler i ny handlingsplan blant annet oppstart av fossilfrie pilotprosjekter og bruk av offentlige anskaffelser for å få ned klimagassutslippene på anleggsplassene i transportsektoren.

En av målsettingene er å skape en større etterspørsel i markedet for nullutslippsmaskiner gjennom å igangsette pilotprosjekter, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).
En av målsettingene er å skape en større etterspørsel i markedet for nullutslippsmaskiner gjennom å igangsette pilotprosjekter, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF). Foto: Tor Midtbø, Samferdselsdepartementet
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
12. jan. 2021 - 08:36

– Det er ikke nok å reise grønt, vi må også bygge veiene, tunnelene, banene, havnene og lufthavnene på en klimavennlig måte. Derfor trapper vi opp arbeidet med å gjøre anleggsplassene i transportsektoren fossilfrie. En av målsettingene er å skape en større etterspørsel i markedet for nullutslippsmaskiner gjennom å igangsette pilotprosjekter, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).

– De som bygger veier, jernbane og infrastruktur til transport i Norge er blant landets største byggherrer og har et særlig ansvar for å kutte utslipp. I Norge har vi fornybar energi, klimaambisjoner, kunnskap og et innovativt og framoverlent næringsliv. Det gir oss et godt grunnlag til å kutte utslipp, sikre grønn konkurransekraft og lede an i utviklingen av fossilfrie bygg- og anleggsplasser, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V).

Fortsatt elektrifisering, men med strøm fra et flytende gasskraftverk med CO2-fangst og -lagring, er den beste løsningen for anlegget på Melkøya, mener SV.
Les også

– Ikke nødvendig å stanse elektrifiseringen av Melkøya

Markedet ikke modent nok

Markedet for utslippsfrie gravemaskiner, hjullastere, dumpere og andre anleggsmaskiner er i dag ikke modent nok. Det betyr at det er dyrt for entreprenører å kjøpe utslippsfrie anleggsmaskiner. Eksempelvis er kostnaden på en elektrisk gravemaskin anslått til å være cirka tre ganger høyere enn dieselalternativet.

De direkte utslippene fra bygge- og anleggsvirksomhet i Norge er anslått til cirka 600.000-700.000 tonn CO2-ekvialenter per år. Det tilsvarer rundt 4-5 prosent av utslippene fra transportsektoren.

Enova har i løpet av 2024 innvilget søknader på om lag tre milliarder kroner til bygging av nullutslippsskip og produksjon av drivstoff. Nå kommer også støtte til bunkringsteknologi for ammoniakk.
Les også

Gir mer penger til ammoniakk: Mener de har lært av mislykket støtte

Virkemidler for en fossilfri anleggsplass i transportsektoren

Med sikte på å legge til rette for at anleggsplassene skal være fossilfrie innen 2025, varsler regjeringen i henholdsvis klimameldingen og handlingsplanen for fossilfrie anleggsplasser å:

  • igangsette pilotprosjekter for fossilfrie anleggsplasser i regi av Samferdselsdepartementets etater og virksomheter.
  • bruke krav i offentlige anskaffelser som virkemiddel for å redusere utslippene fra anleggsplasser i transportsektoren.
  • gradvis øke avgiftene på ikke-kvotepliktige utslipp av klimagasser til om lag 2000 kroner per tonn CO2.
  • ta sikte på å innføre omsetningskrav for biodrivstoff i anleggsdiesel fra 2022 som fram mot 2030 blir økt til samme nivå som i veitrafikken.
  • igangsette utredning av krav og mål for fossilfrie anleggsplasser i transportsektoren.
  • vurdere virkemidler for å sikre effektiv massehåndtering fra anleggsplasser i transportsektoren.
  • styrke kunnskapsgrunnlaget rundt klimagassutslipp fra anleggsplasser i transportsektoren gjennom å bedre statistikkgrunnlaget.
  • utrede eksterne kostnader utenom utslipp av CO2 fra anleggsvirksomhet.

 Selve handlingsplanen kan du lese her:

Handlingsplan for fossilfrie anleggsplasser innen transportsektoren

Espen Skjelland, forskningsdirektør ved Forsvarets forskningsinstitutt (f.h.), og forsvarssjef Eirik Kristoffersen i forbindelse med overrekkelsen av Forsvarsanalysen 2025.
Les også

FFI-slakt: Forsvaret mangler penger, folk og gjennomføringsevne

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.