Tidligere i vinter har samme entreprenør fått en kontrakt på utbedring av riksveg 45 gjennom Hunnedalen i Gjesdal kommune verd 60 millioner kroner.
Den siste kontrakten gjelder strekningen mellom Ragbakken øst og Madlakrossen like vest for Stavanger sentrum. Her skal riksveg 509 utvides til fire felt. På 500 meter av strekningen skal vegen gå der den går i dag, for øvrig får den en helt ny trasé. I den nye traséen inngår en bru med en lengde på 94 meter. Topografien tilsier ikke en så lang bru, løsningen er valgt for å opprettholde et grønt belte langs en turveg som passerer under den framtidige brua.
Når anlegget blir ferdig, blir et felt i hver retning åpent for all slags trafikk, de øvrige feltene blir forbeholdt kollektivtrafikken. I dag er det kollektivfelt i retning Stavanger på de 500 metrene av dagens trasé som skal utvides, for øvrig har vegen to felt.
Risas kontrakt omfatter også anlegg av 700 meter gang/sykkelveg, bygging av 3 gangbruer av tre, etablering av en ny rundkjøring og ombygging av to gamle.
Prosjekteringen av nye rv 509 er utført av Ankonova i Stavanger. De totale omkostningene er beregnet til 100 millioner kroner. Det aller meste skal finansieres med bompenger, men staten bidrar med 9 millioner.