Terrain Brake er en ny, unik løsning for kjøring i lav hastighet over humpete og ujevnt underlag og gjør det enklere og sikrere å manøvrere lastebilen.
Vanligvis, hvis en sjåfør stopper med ett hjul på en forhøyning, som en stor stein eller en fortauskant, kan lastebilen rulle ned før sjåføren rekker å bremse, noe som gjør det vanskelig å holde full kontroll over kjøretøyet. Den nye funksjonen Terrain Brake slår inn bremsene så snart sjåføren slipper gasspedalen. Lastebilen holder posisjonen uten å rulle, noe som gjør det mulig med små bevegelser og stor presisjon.
– Terrain Brake er ideell for terrengkjøring som anleggsplasser, gruver og ujevne veier, men den kan også være nyttig ved manøvrering i byer og kjøring over fartshumper og fortauskanter. Uansett situasjonen vil det gi sjåføren mye større smidighet og kontroll og gjøre jobben sikrere og lettere, fortsetter Pär Bergstrand.
Change Direction er en annen løsning som gjør det enklere å manøvrere lastebilen i lave hastigheter. Situasjoner som å snu på trange steder eller å rygge inntil en lasterampe krever vanligvis korte, skarpe bevegelser hvor sjåføren bytter mellom bremse- og gasspedalene. Nå kan sjåføren sette bilen i revers mens den fortsatt triller fremover uten å bruke bremsen. Den nye funksjonen vil automatisk stoppe kjøretøyet for så å bevege seg bakover mens sjåføren bare holder gasspedalen. For å kjøre forover igjen er det bare å skifte gir uten å løfte gasspedalen.
Active Grip Control er en funksjon som forbedrer stabiliteten og akselerasjonen ved glatte forhold. Hvis lastebilen skulle begynne å skli vil flere sensorer gjøre at kjøretøyets kontrollsystemer kan reagere for å hjelpe sjåføren å holde seg på veien. Den nye funksjonen er også utformet for å redusere risikoen for saksing og overstyring når man kjører uten last.
Ruter henter inn nye operatører til flere busslinjer