For et knapt år siden fikk Oslo Vei kontrakten på oppgradering av 1 050 meter av Hegdehaugsveien og Bogstadveien. De to gatene ligger etter hverandre og framstår som en sammenhengende gate som skifter navn uten noen spesiell grunn.
I følge den opprinnelige planen skulle oppgraderingen utføres i to faser. Den første gikk fram fram til 1. november i fjor. Deretter skulle arbeidet innstilles for vinteren. I april i år skulle Oslo Vei gjenoppta arbeidet. Slik gikk det ikke. 7. desember ble firmaet slått konkurs. Dermed må det gjenstående arbeidet utlyses på nytt.
Bredere fortau
Det samme har skjedd med en jobb i Torggata i Oslo. Den ble utlyst første gang i fjor høst. Oslo Vei fikk kontrakten, men gravemaskinene rakk bare å stikke grabbene i asfalten før selskapet gikk over ende. Tidligere i år ble jobben lyst ut på nytt. Ny anbudsfrist er 6. februar.
Den siste utlysningen gjelder Bogstadveien mellom Holtegata og Sorgenfrigata. Her skal fortauene utvides til minst tre meters bredde. De får granittbelegg, snøsmelteanlegg og ny kantstein. Utvidelsen av fortauene skjer på bekostning av kjørebanen. I dag er det tre kjørefelt på deler av den aktuelle strekningen. Når jobben er gjort, blir det to felt hele vegen. Antall parkeringsplasser langs fortauene blir redusert.
Mindre støy
Bogstadveien er en viktig trikkegate. For å gjøre innsnevringen av kjørebanen mulig, må skinnegangen flyttes sideveis på det meste av strekningen. I den forbindelsen blir det etablert en ny trikkeholdeplass mellom Industrigata og Vibes gate. Ca. 50 meter av sporene i Holtegata skal også legges om.
Flyttingen er kostbar, men nødvendig. Vedlikeholdet av skinnegangen har vært mangelfullt i mange år, og etterslepet er stort. Nå blir det støpt et helt nytt fundament for skinnegangen. Fundamentet gjør skinnegangen mer stabil og demper støyen fra trikkene.
I oppdraget inngår utskifting av VA-ledninger på en del av strekningen. Dessuten skal vegbelysningen oppgraderes på alle de 1 050 metrene som inngikk i den opprinnelige kontrakten til Oslo Vei. Trafikklysanleggene i to kryss skal erstattes med nye.
Overraskelser under bakken
Oslo Vei var ikke helt ferdig med første fase da konkursen inntraff. Forsinkelsen skyldtes først og fremst at omleggingen av VA-ledninger ble mer komplisert enn forutsatt. Etter konkursen ble arbeidet fullført på regning av en underentreprenør, men granittbelegget på fortauene kunne ikke legges fordi vinteren var kommet. I stedet ble lagt midlertidig asfalt. Legging av det permanente dekket lyses ut som et eget oppdrag om kort tid.
Arbeidet med rehabilitering av Bogstadveien blir gjenopptatt i april. Mens det pågår kan det ikke gå trikker i gata. Midlertidige spor i Professor Dahls gate skal gjøre det mulig for trikkene å gå mellom Hegdehaugsveien og Frogner via Briskeby.
Spesielt gateløp
Legging av de midlertidige sporene inngikk i den opprinnelige kontrakten til Oslo Vei. De må være på plass før det øvrige arbeidet kommer i gang igjen. Bymiljøetaten i Oslo kommune, som er byggherre, vil forhandle direkte med noen entreprenører for å få lagt skinnene så fort som mulig. Denne jobben kan ikke lyses ut på vanlig måte, hvis alt skal være klart til byggestart i Bogstadveien til midten av april.
Det meste av arbeidet skal være fullført innen 15. november. Bogstadveien har et veldig spesielt gateløp med store variasjoner i bredden. Der gata er på det bredeste, er det noen byrom som ikke blir ferdigstilt før sommeren 2014.