Begge strekningene ligger i Snillfjord kommune. Den lengste er 3 360 meter lang. Den går mellom Snilldalssæter og Snilldalsli. Mesteparten av vegen går helt utenom nåværende veg.
Den 744 meter lange Fossantunnelen og den 490 meter lange Snilldalstunnelen inngår i strekningen. Det gjør også en 64 meter lang bru over Snilldalselva.
Den andre strekningen er 870 meter lang. Den går gjennom et massetak ved Våddåneset lengre øst. Her skal vegen gå gjennom en skjæring som er 28 meter høy på det høyeste. Massen som er tatt ut her, er brukt på prosjektet E39 Harangen-Høgkjølen.
Vegen mellom Snilldalssæter og Snilldalsli er en del av strekningen Snilldalssæter-Berg, som er et delprosjekt på Laksevegen, også kjent som fylkesveg 714.
Opprinnelig planla Vegvesenet å lyse ut hele strekningen som ett oppdrag, men nye beregninger som ble offentliggjort i sommer, viste en at delprosjektet ville bli betydelig dyrere enn antatt. Kostnadsoverslaget var økt fra 520 millioner kroner til over 800 millioner. På denne bakgrunnen valgte Vegvesenet å splitte delprosjektet i to.
Vegen gjennom Våddåneset skal være ferdig om et år. Den andre strekningen skal være ferdig innen 1. juli 2017.