Tre alternativer er utredet, Ørlandet i Sør-Trøndelag, Bodø og Evenes i Nordland.
Regjeringen ventes å legge frem sitt forslag for Stortinget i mars, og Stortinget vil fatte en beslutning i juni.
Rekrutteringsklar
Olaf Dobloug, direktør for kampflybase i Forsvarsbygg, er allerede godt i gang med forberedelsene og foreløpig planlegging.
Nå søker han folk. I en tid der markedet er støvsuget for bygningsingeniører og Dobloug vet at han ikke kan konkurrere private aktører på lønn, er han trygg på at han finner de han trenger.
– Dette blir jo et eventyr. Det er denne typen prosjekter som folk vil være med på. Det er stort, det er spennende og vi får starte med blanke ark. Vi skal jo bygge et helt lite komplett samfunn. Jeg tror dette blir noe av det mest krevende Forsvarsbygg har gjort, sier han.
Milliardprosjekt
Flyene skal være på plass i 2018. Dermed har han ikke stort mer enn tiden og veien.
– Det er for tidlig å anslå noen kostnader, men et sted mellom fem og til milliarder burde treffe, sier Dobloug.
Les også: Vil holde F-5 i lufta
Krever utredning av kampflystøy
Prekvalifisering
Konkurransen om det første store prosjektet nærmer seg.
Prekvalifisering blir satt i gang, og i løpet av forsommeren og Dobloug skal ha på plass et team av arkitekter, ingeniører, flyplasspesialister, og folk med plankompetanse.
– Det er en konkurranse om å bli hovedrådgiver for kampflyprosjektet. Vi vil ha kun et team. Og senere kommer det flere varierte konkurranser.
Tre til fire
Dobloug regner med stor interesse, også fra utenlandske miljøer.
– Jeg regner med at alle de store norske vil være med, og flere mindre som inngår samarbeidsavtaler. Kun tre til fire vil bli prekvalifisert og være med i konkurransen om å bli hovedrådgiver.
Arbeidene starter fra Oslo, men etter hvert må de utvalgte regne med å flytte til byggeplassen.
– Vi skal være på plass på basen i god tid før byggestart, og jeg regner med at det vil bli år på basen.
Les også: Søker seg bort fra F-35-prosjektet
Fremtidens base
Det blir et prosjekt å skryte av. «Papirløst» og komplett BIM (digitale bygningsmodeller) er en selvfølge. Likeså bruk av miljøvennlige materialer og lav energibruk.
– Vi snuser litt på et samarbeid med forskningssenteret Zero Emission Buildings på NTNU, men det er for tidlig å si hva som kommer ut av det. Men en ting er sikkert: Vi skal ligge helt i front.
Dobloug mener at Forsvarsbygg er pent nødt til å bygge noe som holder høy kvalitet.
– Norske flygere er i verdensklasse, og forsvaret må være i stand til å rekruttere de beste også i fremtiden. Da må vi levere noe som gir dem attraktive bo- og arbeidsforhold.
Kompetanse foran pris
Bransjeorganisasjoner i byggenæringen har flere ganger kritisert offentlige etater for å overfokusere pris, og at dette går ut over kvaliteten.
Dobloug avviser at den nye kampflybasen kan komme i en slik situasjon.
– Det som står i loven er "gunstigst mulig for staten". Det er ikke gitt at det er det rimeligste tilbudet. Vi prioriterer kompetanse høyest, selv om pris også er med.
Bodø eller Ørlandet
For Forsvarsbygg er det ikke noe problem å begynne forberedelsene før Stortinget har valgt sted.
– På mange måter er de stedene like og de generelle forberedelsene er ikke avhengig av stedsvalget. Det er snakk om en bygge- og anleggsplass. Hvis det blir Bodø må vi legge en helt ny rullebane rett inntil en by, det blir en utfordring. Støy blir også en utfordring i Bodø. De andre stedene har sine utfordringer.
Les også: Industrien krever norsk F-35-missil