Forsvarets nye redningshelikoptre lar fortsatt vente på seg. Nå har Kongsberg Aviation fått forlenget vedlikeholdskontrakten på Sea King fram til 2023.
Kongsberg Aviation Maintenance Services (KAMS) har hatt totalansvaret for å vedlikeholde motorene på den norske Sea King-flåten siden 2016. Nå opplyser selskapet at Forsvaret har forlenget denne kontrakten med ytterligere fire år.
Vedlikeholdskontrakten har en verdi på 100 millioner kroner.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Da Stortinget for 17 år siden vedtok å bestille nye redningshelikoptre for å erstatte flåten av de nå over 50 år gamle Sea King-helikoptrene, var meningen at det første av de nye AW101-helikoptrene skulle leveres i 2019, og at alle Sea Kingene skulle være erstattet innen 2021.
I regjeringens forslag til neste års statsbudsjett går det fram at det første AW101-helikopteret tidligst vil bli satt i drift i første halvår neste år, og at det deretter vil ta minst to år før de resterende er i drift.
I forrige uke, 17. oktober, utløste derfor Forsvaret opsjonen i den eksisterende vedlikeholdskontrakten, og avtalen gjelder nå fram til 2023.
Sea King-helikoptrene utfører primært søk- og redningstjeneste samt luftambulanseoppdrag. Helikoptrene eies av Justisdepartementet, men opereres av 330. skvadron i Luftforsvaret.
![Forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp) sier det er viktig at Ukraina får bygget opp sin kystvakt og sin maritime evne.](https://images.gfx.no/130x87/2848/2848036/NTB_C-B40HAGhOQ.jpg)
Gir reservedeler fra norske Sea King-helikoptre til Ukraina