Kongsberg Maritime skal levere ny kontroll- og reguleringsutsrustning til feltet for 70 millioner kroner.
Det blir nye prosesstyringssystemer, datainnsamlingssystemer, nødavsteningssystem pluss et nytt kontroll og reguleringssystem for ventilasjon og varme.
Også et kontrollsystem for gassturbinene er med i oppdraget. Det gamle AIM-systemet skal oppgraderes til et toskjerms AIM 2000 med Windows XP operatørstasjoner. Orderen omfatter ikke ombygging av kontrollrommene.
Kongsberg Maritime skal levere helt nye inn- og utgangterminaler. Disse skal inn i eksisterende termineringsskap og i utstyr som står i eksplosjonsfarlige områder.
Her skal de installere nye Ex(i)-terminaler fra Stahl. Hele omskiftningen skal gjennomføres i løpet av en uke på hver av plattformene. – Det er en utfordring, sier Trond Jacobsen hos Kongsberg Maritime.
Oppgaven er formidabel. Tusenvis av signaler skal inn på rett plass. – Vi leverer ikke nye skap, men må inn i eksisterende installasjoner. Derfor må vi definere riktige arbeidspakker på arbeidet som skal utføres ute på havet. Her er tiden stram, sier Jacobsen.
Nyutviklet I/O
Inn- og utgangskortene er nyutviklet. Som en del av arbeidet har Kongsberg Maritime utviklet en egen forbindelse som kan settes i parallell med de gamle inn- og utkortene. Denne forbindelsen settes direkte på termineringslistene i skapene. Det er derfor unødvendig å kople om feltkabelen, noe som ville vært nesten umuligh.
Signalbehandlingen gjøres av nye RTU-er (Remote Terminal Units) som er koplet til AIM-systemet via Profibus. For tilknytning til andre systemer brukes Modbus. På denne måten reduseres protokollene som skal brukes på seriell informasjon mot andre systemer.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Kongsberg Maritime skal dessuten levere et nytt prosessimuleringssystem til Statfjordplattformene. Det skal brukes til å teste det nye systemet basert på data fra eksisterende installasjoner. Systemet sikrer rask oppstart etter revisjonsstans og optimaliserte driftsforhold når felt går fra å være et et oljefelt til å bli et gassfelt.
Det nye kontrollsystemet skal testes og leveres i løpet av sommeren 2006, mens plattformene etter tur tas ned for revisjonsstans. Folk fra Kongsberg Maritime vil være om bord inntil systemene fungerer tilfredsstillende.