Bomstasjonen lå på E 18 like ved fylkesgrensen mellom Telemark og Vestfold. Etter at innkrevingen ble avsluttet og bomstasjonen fjernet i 2002, har området ligget tomt. Noen lastebilsjåfører har benyttet den store asfaltflaten som parkeringsplass.
Nå skal det etableres en kontrollstasjon for tungtrafikk her. Behovet er absolutt til stede. I dag er det ingen kontrollstasjoner ved E 18 mellom Drammen og Arendal.
Kontrollstasjonen vil kreve omtrent dobbelt så mye areal som bomstasjonen. En del av grunnarbeider er allerede utført. Entreprisen for utearealene omfatter blant annet VA-anlegg, skilting, oppmerking, kabelgrøfter og kantstein.
Byggentreprisen omfatter en 36 meter lang bygning som blir delt på langs. I midten er det en 5,4 meter bred seksjon i to etasjer som skal inneholde ekspedisjon, kontorer, spiserom og møterom. På den ene siden av midtseksjonen blir det en 6 meter bred kontrollhall, på den andre siden blir det en utendørs vekt med tak over.
Kontrollstasjonen skal være klar til bruk i oktober neste år. Da får Vegvesenet mye bedre muligheter til å kontrollere tunge kjøretøyer enn nå. Det vil bli tilrettelagt for avansert utstyr til å velge ut hvilke vogntog som skal kontrolleres.
Prosjektleder Terje Fjordbakk i Statens vegvesen regner med at ANPR er mest aktuelt i første omgang. Det er utstyr som kan gjenkjenne numrene på bilene i fart. Det blir også tilrettelagt for utstyr som kan måle kjøretøyenes størrelse og vekt i fart.
- Vegvesenet og transportnæringen har felles interesse av å etablere en ny kontrollstasjon. Vi ønsker å gjøre vegene sikre, og transportnæringen vil ha like konkurransevilkår. I dag finnes det useriøse transportører som kan dumpe prisene ved å bruke dårlige biler eller ved å laste for mye. Disse skal vi forsøke å få bort fra vegene, sier Terje Fjordbakk.