Alcoa har lansert en ny aluminiumslegering i 6000-serien.
Den er slik legert at den herder under varmepåkjenning. Når delen varmes og formes, og deretter holdes en tid i jiggen, får den forbedrede mekaniske egenskaper på alle områder.
Alcoa har lansert legeringen i noe de kaller sitt 20-20-initiativ.
Passasjerflyene skal bli 20 prosent lettere og koste 20 prosent mindre, hevder Alcoas flyteknikk-sjef doktor William F. Christopher.
Airbus er en av de første kundene, og sier til TU.no at bruken av den nye legeringen og formingsteknikken vil bidra til å holde vekten på hyperjumbo A380 nede.
Det gjør også selskapets bruk av avanserte fiberarmerte kompositter. Interessant er at også Boeing, som lenge var svært konservative med materialvalget - ikke minst fordi de hadde konservative kunder i form av de store amerikanske flyselskapene - nå har valgt nøyaktig samme strategi.
Ifølge Airbus er nemlig et fly bygget av høyfast, smart aluminium supplert med avanserte fiberarmerte plaster, den eneste farbare veien inn i fremtiden.