Intelligente transportsystemer (ITS-systemer) har gjort det mulig å kjøre gjennom bomstasjoner uten å stoppe opp for å betale. De lar deg kjøpe billett på bussen via mobiltelefonen din, og måler farten du kjører i på motorveien.
I et forsøk på å øke trafikksikkerheten på veiene utvikles det stadig nye, avanserte systemer, som lar nye biler følge bilen foran uten at du selv verken gir gass eller bremser, og som hos enkelte bilmerker lar bilen lukeparkere av seg selv.
For å sikre at Norge ikke faller etter når det gjelder bruken av disse systemene, sendte Statens vegvesen torsdag en ny lov på høring.
Les også: Frankrike forbyr fyring med ved
Felles i Europa
Den nye loven omfatter veitransport og grensesnitt mot andre transportformer.
– Loven skal gjøre bruken av systemene enklere for trafikanten. Den sier at Norge skal ha de samme systemene som de andre europeiske landene, og sikrer likhet for alle som kjører på tvers av landene i Europa, sier Ivar Christiansen, avdelingsdirektør i Vegdirektoratet.
Et eksempel er innføringen av et standardisert format for trafikkinformasjon som går ut til GPSer på det språket brukeren ønsker.
– Det har gjort det langt enklere å dra på bilferie i Europa, sier Christiansen.
Intelligente trafikksystemer til vei er enkelt fortalt informasjonsteknologi mellom trafikant, kjøretøy og/eller veisystemet.
– I dag ser vi bare begynnelsen på helt nye muligheter ved kommunikasjonsløsningene. I fremtiden vil vi se langt mer kommunikasjon fra kjøretøy til veisystemet, for eksempel fra sensorer i bilen som kan melde fra til lokale myndigheter om behov for salting, sier Christiansen.
Les også: Slik får du kontroll på eposten
Økt trafikksikkerhet
Det er samferdselsdepartementet som har bedt Vegvesenet å lage forslag til ny lov og å sende det på høring.
– Intelligente trafikksystemer er viktig på svært mange områder. Systemene kan bidra til å øke trafikksikkerheten, redusere trengselen på vegnettet, sikre bedre trafikkflyt, bidra til reduksjon av vegsektorens miljø- og klimapåvirkning, sikre kommunikasjon mellom kjøretøy og mellom kjøretøy og infrastruktur - samt skape digitale systemer for reiseplanlegging basert på sanntidsdata, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Og legger til at regjeringen mener det er viktig at Norge ligger i forkant av denne utviklingen.
– Norge ligger allerede langt framme, men utfordringene er mange. For å utnytte potensialet i ITS fullt ut, må systemer og tjenester virke sammen - på tvers av transportformer, landegrenser og administrative grenser, sier han.
Les også: Slik ser norske kartdata ut i Minecraft
Mange muligheter
Avdelingsleder for trafikk i Rambøll, Lars Ole Ødegaard, er positiv til det nye lovforslaget om ITS-systemer.
– Standardisering av systemene er veldig viktig. Det gir kunden noe konkret å forholde seg til, og gjør kundehverdagen enklere, sier han.
Ødegaard synes det er bra med standardisering i veisektoren, men etterlyser også mer likhet på kollektivsiden.
– Billettapplikasjoner er en form for ITS-systemer som bør standardiseres på tvers av fylkesgrensene for å gi passasjerene en enklere reisehverdag, sier han.
Og legger til at ITS kan være løsningen på en rekke problemer vi har i dag.
– Det er begrenset hvor mange flere kjøretøy det er plass til på hovedveiene våre. ITS-systemer kan likevel gi en langt bedre utnyttelse av kjøretøyene enn vi har i dag ved at man bruker systemene til å flytte flere mennesker over i kjøretøyene som alt er på veiene.
Les også:
Nå blir det mindre salt på norske veier