Flyet, et Airbus A320, forlot Porto Alegre sør i landet 17:16 lokal tid (22:16 norsk tid) i går kveld, med kurs mot hovedflyplassen Congonhas i Sao Paulo. Ombord var 186 personer, inkludert et mannskap på seks.
Ulykken skjedde etter at flyet landet på den svært våte rullebanen rett etter klokken 18:50 lokal tid (23:50 norsk tid) tirsdag 17. juli.
Eksplosjonsartet brann
Flyet stoppet ikke på rullebanen i det øsende regnet, men skled videre ned en bakke. Deretter fortsatte det over en trafikkert hovedvei, og smalt inn i en fem etasjer høy bygning som brukes for å lagre fraktvarer og drivstoff.
Ifølge BBC var lageret fullt av arbeidere, og flere av disse hoppet ut av vinduene. Flyet og bygningen ble fanget i et flammehav, da en eksplosjonsartet brann brøt ut.
I tillegg til de 176 personene ombord i flyet skal også flere personer som befant seg på bakken da flyet kom ha blitt drept. Foreløpige anslag tyder på at minst 200 personer omkom i ulykken.
Ville forby store fly
Congonhas-flyplassen, som ligger midt i Sao Paulo, er kjent for sine korte og glatte rullebaner. Ifølge CNN hadde rullebanen ulykkesflyet landet på nylig fått nytt dekke, men dreneringssporene som skulle få regnvannet til å renne av rullebanen var ennå ikke på plass.
Tidligere har hovedrullebanen vært stengt i flere uker fordi vann har hopet seg opp på rullebanen.
Flyplassen er i utgangspunktet ment for små lokalfly. I februar ville en brasiliansk domstol forby større fly av sikkerhetsårsaker, men i ankesaken ble denne dommen endret. Begrunnelsen skal ifølge CNN ha vært at et forbud ville skade næringsgrunnlaget på flyplassen, og at svakhetene rundt sikkerheten ikke var grunn nok til å stanse flytrafikken.
Teknisk Airbus-kompetanse
- Det vil være upassende for Airbus å ta del i spekulasjonene rundt årsaken til ulykken. Det må granskningskommisjonen ta seg av, skriver Airbus i en pressemelding.
Det er Bureau d'Enquêtes et Analyses ( BEA) som har ansvar for granskningen. Airbus har sendt fem spesialister til Sao Paulo for å bistå BEA med teknisk kompetanse.
Om flyet
Airbus A320-flyet som var involvert i ulykken, ble registert under nummeret PR-MBK med serienummer 0789.
Det ble levert til TACA International fra produksjonslinjen i 1998, og var utstyrt med IAE motorer. TAM hadde bare hatt flyet siden desember 2006.
Flyet hadde hatt 26.320 flytimer, fordelt på litt under 9400 flyvninger.
TAM er Airbus' største kunde i Latin-Amerika.
Andre stor-ulykke på ti måneder
Ulykken med flest omkomne i Brasils historie - før tirsdagens tragedie - skjedde 30. september 2006.
Da kolliderte et Boeing 737-fly fra Gol Aerolinhas Inteligentes SA med en privatjet over regnskogen i Amazonas. Alle de 154 personene ombord i ruteflyet omkom, mens privatjeten landet trygt.