– Vi ser på hvordan vi kan forbedre overlevelsesmulighetene, sier major Amber Walker.
Det var under en demonstrasjon av programmet ‘Ground X-Vehicle Technologies’ som Darpa – Defence Advanced Research Projects Agency – viste fram teknikker som kan forandre framtidens krig.
Prosjektet, der målet er å forbedre mobilitet, sikkerhet og effektivitet i krigskjøretøy, uten å måtte henge på en haug med panserplater.
– Ved å ‘knappe opp’ cockpiten og gi besetningen forsterket virkelighet gjennom førerassistansesystemer, ser vi på hvordan vi skal øke sikkerheten. Når det gjelder mobilitet, har vi brukt en radikalt annerledes innfallsvinkel ved at vi unngår pansring og i stedet utvikler alternativer for å bevege seg raskt og smidig over alle former for terreng, sier programsjefen Amber Walker.
Darpa har som mål at framtidens stridskjøretøy skal kunne ta seg gjennom det meste når det gjelder terreng. Og her viste man fram tre ulike teknikker.
- Om to år kan det bli dyrt å bruke mye strøm samtidig: – Det eneste hjemmebatteriet tilpasset det norske strømnettet (TU Ekstra)
Endres på to sekunder
Den mest oppsiktsvekkende går under navnet ‘Reconfigurable Wheel-Track’. Den har gått ut fra at én ‘form’ ikke kan være best på alt. Hjul tillater rask kjøring på harde overflater, og larveføtter presterer bedre på myke, løse underlag. Derfor har man utviklet et slags hjul som kan bytte form og være runde eller triangulære. Men ikke bare det: metamorfosen skjer på to sekunder og kan foretas under kjøring.
Utover dette ble det også vist fram elmotorer plassert inne i hjulene, samt en ekstrem versjon av en støtdemper.
Sjekk teknikken her:
Når det kom til ‘overlevelse’, handlet det mye om digitalisering og forsterket virkelighet. Dels ble det demonstrert en vindusfri cockpit der føreren får sikten sin via 3D-briller og skjermer. En annen teknikk som ble vist, var hvordan en lidar kan brukes for å gi førere et korrekt bilde av omgivelsene – og dermed helt kan erstatte behov for vinduer.
Sist, men ikke minst, ble det demonstrert et system der man brukte visuelle førerstøtter for å kunne kjøre raskere og sikrere i terreng. I tester har denne teknikken vist at førere blir raskere – og den kan også brukes for autonom kjøring i terrenget.
– Darpa er glad for utviklingen som har skjedd innen GXV-T programmet hittil, og vi ser fram til å utvikle teknikken for å overføre disse til framtidens kjøretøyplattformer, sier Amber Walker.
Fotnote: Teknikkene som er nevnt her er ikke utviklet av Darpa, men av forskerteam som deltar i programmet. Disse er: Carnegie Mellon University National Robotics Engineering Center, Qinetiq Inc, Pratt&Miller, Honeywell samt Raytheon Technologies.
Artikkelen ble først publisert på NyTeknik.se
- Herr Søppelhjul: Dette hjulet har spist 500 tonn søppel i havet