Brua skal erstatte den som ble ødelagt av et leirras 2. februar i år. Den er en av to parallelle bruer som fører E18 over bekken som har gitt den navn.
Mofjellbekken bruer blir ofte omtalt som Skjeggestad bruer på grunn av misvisende skilting.
Brua som er utlyst får seks spenn. Det lengste er 39 meter langt. Landkarene er fundamentert på fjell. De ble ikke skadet av raset og skal inngå i den nye brua. Det samme skal en av pilarene som også er fundamentert på fjell.
De øvrige fire pilarene var fundamentert på stålkjernepæler til fjell. De blir erstattet av nye pilarer som blir reist i samme posisjon som de gamle. De nye fundamentene blir større enn de gamle. Årsaken er at man skal slippe å fjerne de gamle pælene. Ved å bygge større fundamenter, kan man slå de nye pælene utenfor de gamle. Hvert fundament skal stå på 12 stålkjernepæler.
Pælingen utføres av Skanska etter en avtale med Vegvesenet. Avtalen ble inngått for å få fortgang i byggingen av den nye brua. Oppdraget som er utlyst nå, omfatter støp av hele overbygningen pluss fire nye fundamenter og pilarer.
Etter raset i februar ble begge bruene stengt for trafikk. Brua i nordgående kjørebanen ble gjenåpnet 26. juni etter at to av fundamenetene ble forsterket med jetpæler. Inntil videre tar den trafikk i begge retninger.
Vegvesenet tar sikte på at brua for sørgående trafikk skal være klar til bruk før sommeren neste år. Denne brua er prosjektert av Rambøll.