DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Ny rapport: Dobling av veiutgiftene i Rogaland etter fylkesreformen

Driftsutgiftene for fylkes- og riksveiene i Rogaland er mer enn doblet etter at ansvaret ble splittet opp mellom Vegvesenet og fylkeskommunen, ifølge ny rapport.

Lillehammer 20200315. Snøbrøyting i hytteområdene på Sjusjøen.Foto: Geir Olsen / NTB
Lillehammer 20200315. Snøbrøyting i hytteområdene på Sjusjøen.Foto: Geir Olsen / NTB Illustrasjonsfoto: Geir Olsen/NTB
NTB
5. apr. 2023 - 09:08

Da driftskontraktene i fylket ble delt mellom riksveier og fylkesveier ved inngangen til 2020, økte kostnadene til den femårige Stavanger-kontrakten med hele 123 prosent, skriver Stavanger Aftenblad.

Tallene kommer fra en ny rapport Rogaland Revisjon har laget for fylkeskommunen.

Rapporten viser en rekke negative konsekvenser av fylkesveireformen, som var en del av Solberg-regjeringens kommunereform med sammenslåing av en rekke kommuner og fylkeskommuner. I den forbindelse var det et poeng å sikre de nye og sammenslåtte fylkeskommunene nye arbeidsoppgaver.

Mer enn dobling

I kroner har kontraktene økt fra 480 millioner kroner i perioden 2016–2021 til 1.069 millioner kroner for de to separate kontraktene for årene 2022–2027, ifølge Aftenbladet.

Det skal ikke være store forskjeller mellom felleskontrakten fra 2017–2022 og de to kontraktene som ble lyst ut i 2022. Selv om det er blitt flere kilometer å vedlikeholde, og prisveksten også har vært betydelig, er dette på langt nær nok til å forklare den eksplosive utgiftsveksten, ifølge rapporten.

Hovedårsaken til økningen i kostnader er at veinettet er blitt langt mer tungvint å drifte, siden stordriftsfordelen er borte, skriver Aftenbladet. Entreprenørene kan ikke lenger se hele veinettet under ett, når én kontrakt gjelder fylkesveiene og én gjelder riksveiene.

Vegvesenet: Oppsplitting har gitt økte kostnader

Fredag sendte Statens vegvesen inn sine prioriteringer for neste transportplanperiode (2025–2036). Der settes det av 20 prosent mer til drift og vedlikehold i årene 2025 til 2030.

Også Vegvesenet mener reformen har ført til økte kostnader på fylkesveiene.

– Kostnadene ved å drifte veinettet har økt betydelig etter fylkesreformen, der felles driftsområder for riksveier og fylkesveier er splittet opp, skriver Vegvesenet.

(©NTB)

Med noen små variasjoner mellom bransjene ønsker et solid flertall, 63 prosent, økt kraftproduksjon i eget fylke. Her fra Sarpefossen kraftverk.
Les også

NHO: Over halvparten av bedriftene venter dyrere strøm de neste tre årene

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.