Om Nord-Norgebanen bygges, vil den forlenge Nordlandsbanen fra dagens endepunkt i Fauske og videre til Tromsø, kanskje også med en gren til Harstad.
Regjeringens egen Hurdalsplattform har som mål å bygge ut togstrekningen.
Nå konkluderer en ny, ekstern kvalitetssikring (KS1) med at Nord-Norgebanen ikke bør bygges.
– Vår samfunnsøkonomiske analyse viser at det er ulønnsomt å bygge en ny jernbane nord for Fauske på grunn av begrenset nytte, høye kostnader og store konsekvenser for natur, miljø og reindrift, heter det i rapporten.
KS1-rapporten er skrevet av rådgivningsselskapet Marstrand AS og Høgskolen i Molde på oppdrag fra Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet, og tar for seg konseptvalgutredningen (KVU) som Jerbaneverket leverte for Nord-Norgebanen i 2023.
Peker på endrede militære behov
En oversikt i rapporten beskriver først mandatet for KVU'en fra 2023:
Prosjektmandatet «definerer problem at det ikke finnes jernbane mellom Fauske og Tromsø. KVU trekker frem problemer med sårbarhet i transportnettet, lav veistandard, manglende kollektivtilbud og manglende kapasitet på Nordlandsbanen og Ofotbanen».
Deretter følger følgende merknad fra kvalitetssikreren: «Fravær av løsning er ikke et problem. Problemene har svak knytting til jernbane som løsning».
Rapporten hevder også at problemer på Nordlandsbanen og Ofotbanen er svakt redegjort for, og at Forsvaret burde vært trukket frem i problembeskrivelsen;
– Med Sverige og Finlands inntreden i NATO, øker fokuset på vest-øst-forbindelser og behov for intermodale havner, skriver rapportforfatterne.
Det mener de kan få betydning for Ofotbanen.
– Vi mener man bør være varsomme med å legge Forsvarets behov til grunn for beslutning om ny Nord-Norgebane før det er kartlagt krav og behov som følge av Sverige og Finlands inntreden i NATO, legger de til.
Med og uten togarm til Harstad
KS1-rapporten har sett på følgende fem konsepter:
Nullalternativet: Som i dag + vedtatte investeringer, inkludert signalsystemet ERTMS
A1 «Bedre baner i nord»: Utvikling av eksisterende infrastruktur på Ofotbanen og Nordlandsbanen inkl. delelektrifisering av Nordlandsbanen
A2 «Fauske – Tromsø m/arm til Harstad»: Ny Nord-Norgebane Fauske-Narvik-Tromsø med arm til Harstad + oppgradering av Nordlandsbanen og Ofotbanen
A3 «Fauske – Tromsø»: Ny Nord-Norgebane Fauske-Narvik-Tromsø + oppgradering av Nordlandsbanen og Ofotbanen
A4 «Narvik – Tromsø»: Ny Nord-Norgebane Narvik-Tromsø + oppgradering av Nordlandsbanen og Ofotbanen
Av disse anbefaler rapportforfatterne nullalternativet, altså å fortsette som i dag.
43 milliarder dyrere
Det dyreste konseptet, A2 en togarm til Harstad, har fått en estimert kostnadsramme på 393 milliarder.
Det er en oppgang på hele 43 milliarder fra prisestimatet i KVU'en fra 2023, der den forventede kostadsrammen lå på 350 milliarder.
A1, det nest billigste alternativet, inkluderer bare utbedring av eksisterende toginfrastuktur på Nordlandsbanen og Ofotbanen. Den estimerte kostnadsrammen er på 11 milliarder kroner.
Prisestimatene for både KS1'en og KVU'en er regnet i 2024-kroner.
Ikke lønnsomme veiprosjekter
Fredag kom også en vurdering av KVU'en for «Transportløsninger i Nord-Norge» som tar for seg alle transportformer (sjø, luft og landbasert) i hele landsdelen, inkludert Svalbard.
Den konkluderer med at det ikke er lønnsomt å bygge ut noen av konseptene for vei og bane mellom Fauske og Tromsø.
Dette gjelder blant annet konseptet ny fergefri hovedvei mellom Fauske og Tromsø, som har en estimert kostnadsramme på opptil 149 milliarder kroner.
– Det har blitt utført et omfattende utredningsarbeid. Vi vil nå nøye vurdere de faglige vurderingene og anbefalingene som er gitt i hver av rapportene, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i en melding.
Han legger til at Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til hvordan KVU-ene, KS1-rapportene og høringsinnspillene vil bli fulgt opp videre.
Flere har meldt om uønsket akselerasjon – har ikke funnet feil på noen av bilene