Tunnelprofilet blir T 8,5. Portalene i hver ende får T 12,5-profil. Bakgrunnen for forskjellen er et nytt krav fra Vegdirektoratet om at tunneler skal ha en traktformet åpning. Region Vest kom fram til at det blir billigere å støpe portalene med konstant tverrsnitt og ta innsnevringen til T 8,5 i fjelltunnelen. Den løsningen ble godtatt.
Hamratunnelen er navnet på rassikringstunnelen. Den inngår i en 3,15 km lang strekning på fylkesveg 517 som skal utbedres. Strekningen går mellom Tysingsvatnet og krysset mellom fv 517 og riksveg 13.
Den delen av strekningen som går i dagen, blir ikke vurdert som rasfarlig, men standarden er så lav at utbedring er påkrevet. Inn mot det ene påhugget til Hamratunnelen må vegen heves opptil 9 meter. Her er grunnen så svak at den ikke tåler vanlige fyllmasser. I stedet blir det lagt ut en EPS-fylling med et volum på 3 200 kbm. Fyllingen vil bli plastret med murer av naturstein som dekker til sammen 2 835 kvm.
Prosjekteringen er utført av Dimensjon rådgivning i Sandnes og Multiconsult. Oppdraget skal være fullført i juli 2014.