Strekningen som skal sikres går langs nordsiden av Hardangerfjorden. Foruten driving av tunnelen omfatter oppdraget anlegg av 870 meter veg i dagen. Elektroarbeidet inngår i entreprisen.
Totalentreprise
Oppdraget er en totalentreprise. Den som får kontrakten, skal prosjektere tunnelen og tilstøtende veger.
- Vi har gode erfaringer med denne entrepriseformen på to andre rassikringsprosjekter i det samme området, sier prosjektleder Frode Lykkebø i Region Vest.
- Prosjekteringen dreier seg først og fremst om dimensjonering. Når det gjelder valg av trasé er det ikke mye å gå på. Påhuggene er låst. Mellom dem kan entreprenøren gå opptil 20 meter til hver side fra den traséen som er vedtatt i reguleringsplanen og like langt opp og ned, sier Lykkebø.
Ferdig i 2016
Hensikten med prosjektet er å sikre de vegfarende mot ras fra det fryktede Lussandberget. Snø fra dette fjellet har havnet på fylkesveg 7 mange ganger. Det kan også skje de to neste vintrene, men så er det slutt. Innen 19. april 2016 må tunnelen være klar til bruk, og innen 9. juni samme år må også arbeidet på sidearealene og på gamle fylkesveg 7 være avsluttet.
Mellom 150 og 200 mill kroner
Etter at tunnelen er tatt i bruk blir gamlevegen forbi Lussandberget stengt for gjennomkjøring om vinteren, men de fastboende vil fortsatt ha mulighet til å komme inn på vegen.
Vegvesenet ber om pris på en tunnel med profil T 8,5, men har opsjon på T 9,5.
Entreprisekostnadene er beregnet til mellom 150 og 200 millioner kroner.