STAVANGER: Det er ett år siden Statoil gikk ut med sin plan for arktiske strøk.
Under fjorårets ONS i Stavanger fortalte konserndirektør for teknologi, prosjekter og boring i Statoil, Margareth Øvrum og letedirektør Tim Dodson at Statoil tredobler sitt budsjett for forskning i arktiske strøk.
Samtidig lanserte de det nyeste av sine riggkonsepter: Category I (Cat I), som skal spesialdesignes for ekstreme forhold.
– Arbeidet med den framtidige boreenheten er basert på Statoils erfaring med utvikling av spesialiserte kategori-rigger for norsk sokkel. Enheten vil være i stand til å bore på svært forskjellige havdyp i arktiske områder, og vil omfatte integrerte operasjoner i drivis, forklarte Statoil da.
Skal over i konseptfasen
I dag, ett år etter, fulgte Statoils visepresident for mobile nybygg, Geir Ove Eikkil, opp med en oppdatering på prosjektet.
Det skjedde under Intsoks olje- og gassdager i Stavanger som arrangeres samtidig som ONS Norway.
– Dette er et teknologiprosjekt der vi straks er ferdig med gjennomførbarhetsfasen, og skal over i konseptfasen, fortalte Eikkil på konferansen.
Til Teknisk Ukeblad forteller han at de etter planen skal velge én av tre kandidater å gå videre med for utviklingen av den arktiske riggen. Dette skjer i nær fremtid.
– De tre er Ulstein, Inocean og Gusto, og vi kommer til å ta en avgjørelse i løpet av september, sier han.
Riggen skal kunne operere i de røffere delene av Arktis, og vil ta over stafettpinnen etter Category D-riggen (Cat D) som Statoil har under bygging.
– Cat I er en del av vår arktiske step-up. Riggen skal kunne operere i opp til to meter med is, og vi håper på leveranse i 2018. Mens Cat D vil kunne operere opp til isen, vil Cat I-riggen gå inn i isen, forklarte han under konferansen.
Les også: Her er Statoils nye superrigg
Bygger fire i Asia
Statoils Cat D-konsept er i utgangspunktet halvt nedsenkbare rigger, skreddersydd for produksjonsboring på midwater-segmentet.
– Vi har fire enheter under bygging i Asia nå. Disse riggene er også satt opp for Barentshavet, og skal kunne operere i minus 20 grader. Med dette har vi det verktøyet vi trenger for å ekspandere inn i Barentshavet, fortalte han.
Statoils satsing på skreddersydde riggtyper kommer som en følge av et behov for å ha rigger som er tilpasset operasjonen på norsk sokkel.
Det er flere riggtyper i forskjellige kategorier som har blitt lansert, og flere av dem er under bygging nå. Det er også en rekke utfordringer i det eksisterende markedet som gjør at Statoil har begynt med spesialdesigning. To av årsakene er kostnadene knyttet til boring, samt en aldrende riggflåte i Norge.
Har doblet borekostnader på fem år
– Boring er en kostnadsriver for alle feltutviklinger vi holder på med. De siste fem årene har borekostnadene doblet seg. Vi er nødt til å få kontroll over borekostnadene, sa Eikkil på Intsok-konferansen.
– Den andre utfordringen er at den norske flåten begynner å bli gammel. To tredjedeler av flåten er nå 30 år gamle. Vi kan ikke gå inn mot 2020 og 2030 med så gamle rigger. De må fases ut. I tillegg er det nye riggmarkedet dominert av Afrika, Brasil og Mexicogolfen med deepwater-rigger, noe som gjør at markedet ikke supplerer oss med rigger vi trenger for å gjøre effektive operasjoner, sa han videre.
Les også: Statoil vil bygge nytt på Forus
Cat B på vent
Men mange av de nye riggkonseptene er teknologisk svært krevende. Tidligere i år meldte Statoil at de har kansellert en kontrakt med Aker Solutions for utvikling av Category B-riggene.
– Det er gjort viktige fremskritt for å løse disse utfordringene, men ytterliggere teknologikvalifisering gjenstår. Aker Solutions tok initiativ til en dialog med Statoil angående betingelsene for Cat B-tjenestene. Partene ble deretter enige om å kansellere kontrakten for Cat B-prosjektet, meldte Statoil i juni.
– Vi må dessverre slå fast at det ikke er mulig å realisere dette store og viktige industriprosjektet gjennom den inngåtte kontrakten, uttalte Jon Arnt Jacobsen, anskaffelsesdirektør i Statoil da.
– Vi må reorganisere strategien før vi går videre igjen med dette. Business casen er der, men prosjektet er satt på vent, sa Eikkil i dag.
I tillegg til Cat D, Cat B og Cat I, har Statoil lettintervensjonsriggen Cat A under utvikling, samt jackupen som kalles Cat J, og flotellkonseptet Cat F.
Les også:
Vet størrelsen på Johan Sverdrup