Stifterne bak det Trondheimbaserte selskapet Apraxim har erfart hvor tungt det kan være å studere økonomifag og attpåtil få lærdommen til å fungere i praksis.
Nå vil de med simulatoren JetSim gjøre lagsport av økonomi- og regnskapsteori og sette kunnskapen raskt ut i praksis.
Les også: Disse 7 tingene må du aldri gjøre på jobbintervjuet
Økonomisk tvekamp
Alle sivilingeniørstudenter fra NTNU må gjennom emnet Teknologiledelse. Her skal JetSim-simulatoren supplere undervisningen. Denne høsten tar 750 studenter i bruk simulatoren.
Apraxim og NTNU håper programvaren vil gi studentene en sterkere forståelse og interesse for økonomifaget.
JetSim er en nettbasert bedriftsimulering hvor studentene deles inn i grupper og konkurrerer mot hverandre med virtuelle bedrifter.
– De vinner simuleringen ved å vokse bedriften stor og bærekraftig. I tillegg får de poeng for å være innovative, leveransedyktige eller ved å levere gode resultater til styret, forklarer medgründer i Apraxim Emil Johan Oliver til Teknisk Ukeblad.
I tråd med trenden der teknologi og spillprinsipper stadig inntar undervisning er JetSim en simulator som gjør at veien fra teori til praksis blir svært kort.
Tim Torvatn er førsteamanuensis ved NTNUs institutt for Industriell økonomi og teknologiledelse. Han er en av JetSims tidligste bidragsytere.
– Vi vil gi studentene våre reelle utfordringer slik at økonomi blir en naturlig del av hvordan de tar beslutning, og ikke bare en teori de må lære seg. Simulatorer gir oss nettopp slike muligheter, og derfor mener jeg det er en sentral del av utdannelsen innenfor økonomistyring, sier Torvatn.
Les også: Derfor vil ikke ledere ansette folk over 50
Nytekning lønner seg
JetSim gir studentene et grensesnitt med blant annet bankbeholdning, likviditetsoversikt, regnskap og budsjett.
– Her er det foreleseren som bestemmer hva som skal være i fokus. Om det for eksempel skal være fokus på investeringsanalyse, må studentene levere oppgaver til styret med analyser om deres bedrift. Om analysene er gode, får de ekstra poeng. Da lønner det seg plutselig å ha gjort hjemmeleksene sine, sier Oliver.
En tidligere versjon av JetSim har allerede blitt brukt ved Universitetet i Nordland og NMBU i Ås.
– Allerede da simulatoren var en enkel prototype så vi at den hadde positiv effekt på klassene i Ås og ved UiN. Det ble en lett og god stemning i klasserommet og studentene ble mer aktive, sier daglig leder i Apraxim Monica Novik Tennfjord.
Les også: Sivilingeniør-studenter stryker med vilje
Ser sammenehenger
– Hvorfor tror dere økonomifag er spesielt godt egnet for en simulator av denne typen?
– De fleste studenter har lite innsikt i hvordan en bedrift henger sammen. JetSim lar studentene kjenne på hvordan strategi, produksjon, finansiering og regnskap henger sammen. Det er vanskelig å lese seg til en slik forståelse, sier Oliver.
– Ønsker dere å erstatte de konvensjonelle læringsformene?
– Vi har ingen ambisjon om å ta over hele undervisningen, og vi tror foreleseren vil stå sentralt også i fremtiden. Vårt ønske er å styrke undervisningen ved å gi studentene innsikt hvordan ulike deler av bedrifter avhenger av hverandre. Eksempelvis gir ikke regnskapet særlig mye mening om du ikke ser det i sammenheng med driften, sier Oliver.
Apraxim sikter videre på å ekspandere til flere universiteter og høyskoler i Norge. På lenger sikt er planen å sikte seg inn mot skoler i Storbritannia og USA.
– Vår ambisjon er at konsernsjefene og økonomisjefene som ansettes om 20-30 år vil ha hatt sitt første møte med bedriftsledelse i JetSim, avslutter Oliver.
Les også:
Derfor vil de lage «garasjer» på havbunnen
12 «fun facts» om norsk nyskapning
Ny undersøkelse: Matematiske formler finner de beste jobbsøkerne