For å kunne utnytte overskuddsstein fra tunneldriving i veiprosjekter må man så tidlig som mulig ha oversikt over hvilken kvalitet steinen har. Nå har Sintef og NGU laget en 27 siders veileder som beskriver hvilken geologisk informasjon man må skaffe når for å kunne avgjøre kvaliteten så tidlig at steinen kan brukes i andre prosjekter.
– For å kunne bruke mest mulig av bergmassene, og på best mulig måte, er det viktig å ha riktig geologisk informasjon om massene som tas ut, tidlig i prosjektet, skriver Torun Rise i Sintef i en melding som er sendt ut i forbindelse med lanseringen av veilederen.
Nå skal det bli stopp for disse skredene på E16
Oversikter, kart og tabeller
Veilederen har oversikt over hva slags geologiske og materialtekniske undersøkelser og vurderinger som bør gjøres i de tidlige fasene i planprosessen, hvordan undersøkelsene skal gjøres, og hvorfor.
Du får også vite hvilke testmetoder som kan brukes til å kategorisere hvilke masser som egner seg til forskjellig bruk, som for eksempel tilslag i betong eller i asfalt, som bærelag, til drenering, som strøsand og så videre.
I tillegg finner man kart med oversikt over hva slags steintyper som befinner seg i forskjellige deler av Norge, og tabeller over forskjellige steintyper og hvor godt de egner seg til veuifundamentering og topplag på vei med ulik ÅDT.
Vil øke bruken av lokal stein
– Vår tanke er at veilederen skal brukes av dem som planlegger store utbyggingsprosjekter og som et supplement til allerede eksisterende veiledere for vei- og jernbanetunneler, skriver Torun Rise.
Rise har ledet prosjektet «Kortreist stein», som har som mål å øke bruken av lokale steinmasser i infrastrukturprosjekter. Håpet er at den nye veilederen skal gjøre det enklere å planlegge tidlig, slik at man får lagt til rette for at ulike steinkvaliteter kan sorteres og mellomlagres, og brukes etterhvert som det er bruk for dem.
Dambyggerne på Haukelifjell kappløper med vinteren