Når det stormer som verst er det mange utsatte steder i Lofoten, men én vegstrekning som ofte må stenges er den værutsatte delen av E10 som går over Hamnøy i Moskenes kommune i Lofoten.
Vil bygge sjøfylling
Nå vurderer Statens vegvesen et nytt tiltak for å knekke bølgene – en gang for alle. Ved å bygge en sjøfylling i området der bølgene bygger seg opp, skal bølgene knekkes før de reiser seg.
Det er ingen muligheter for omkjøring, derfor er det viktig at strekningen sikres.
Svært utsatt veg
Vegen over Hamnøy har alltid vært utsatt. Biler har blitt kastet på sjøen, og personer har blitt alvorlig skadet. Siste eksempel fikk vi november 2011, da stormen Berit skyllet bort asfalt, toppdekke, lyktestolper og stein. Vegen var stengt i flere dager.
Forskjellige tiltak har vært prøvd
Opp gjennom årene har det vært gjort en del forskjellige tiltak for å sikre vegen. I tillegg til at deler av vegen er støpt i betong er det blant annet laget et bølgevern på utsatte steder.
Siden høsten 2011 har Vegvesenet også driftet et automatisert bølgevarslingsanlegg som har overvåket bølgehøyde, bølgeretning og tidevann. Ved hjelp av disse dataene har Vegvesenet kunnet stenge vegen, før sjøen slår over. Likevel er dette bare et varslingsanlegg, og når bølgene kommer har det lite å stille opp med. Anlegget ble hardt skadet av stormen Berit.
Undersøkelser imponerer
På oppdrag fra Vegvesenet har SINTEF i Trondheim bygget en modell av Hamnøy i sitt testbasseng. Her simulerer de ulike bølgestørrelser, og de har kjørt bølgesituasjoner for 1–års bølge, 5-års bølge, 50–års bølge og 100-års bølge.
Deretter har de bygget en steinfylling i sjøen og utsatte den for de samme bølgebelastningene som vegen utsettes for. Resultatet er imponerende.
En erfaren fisker fra Hamnøy ble brukt som kjentmann, og var til stede i Trondheim for å kvalitetssikre testen. Han har selv sett “bølgespillet” i en mannsalder, og var forbløffet over resultatet av steinfyllingen.