NIEDERFINOW: Den nye heisen vil kunne ta båter på opptil 115 meters lengde og 11,45 meters bredde.
Viktig
Heisen får meget stor betydning for skipsinnlandstrafikken mellom Nederland og Østersjøen generelt, og spesielt mellom Berlin og Stettin.
Nivåforskjellen på Oder-Havel-kanalen ved Niederfinow er på hele 36 meter.
Det nåværende heisanlegget kan ta båter og lektere med opptil 82 meters lengde og 9,5 meters bredde.
256 kabler
Prinsippet er enkelt: Skipene/lekterne kjører inn i et kjempetrau som er fylt med vann.
Trauet har en dybde på 2,5 meter, og veier 4300 tonn. Når båten er inne i trauet, heves eller senkes trauet ved hjelp av 256 kabler som er knyttet til selve heisen.
Hele operasjonen tar fem minutter.
Betong
Dette er det mest besøkte tekniske anlegget i Tyskland.
Mens den gamle skipsheisen var et stålfagverk, satser man nå på betong.
Det nye anlegget vil koste 285 millioner euro og skal være ferdig i 2013.