Skanska er hovedenreprenør for bybrua, som fører fylkesveg 44 over sundet som deler Flekkefjord sentrum i to. Vistal har vært underentreprenør. Det samme firmaet hadde også kontrakten på stålleveransen til nye Tana bru i Finnmark og Bjarkøyforbindelsen i Troms.
Polsk konkurslov er forskjellig fra norsk. Vistal begjærte seg konkurs etter store tap første halvår av 2017, men er ennå ikke formelt konkurs. Skanska som bygger bybrua i Flekkefjord har likevel tatt konsekvensen av situasjonen og skaffet seg en ny polsk leverandør til overbygningen av brua.
Fra Gdynia til Szczecin
Vistal holder til i Gdynia ved den polske Østersjøkysten. Cermar er også polsk. Det holder til i Szczecin like ved grensen mot Tyskland.
Bybrua blir 40 meter meter lang. Bredden varierer mellom 12,5 meter ved landkarene og 14 meter på midten. Polakkenes jobb er å lage stålbjelkene som skal bære kjørebanen. 80 prosent av jobben var gjort da Vistal måtte kaste inn håndkleet.
Bjelkene blir kobles sammen i Szczecin og fraktet på lekter til Flekkefjord i ett stykke. Dette stykket skal ikke legges på tvers av lekteren slik vanligvis gjør. Grunnen er at slepet skal gjennom det smale sundet med det upassande navnet Elva. Først når lekteren kommer fram til brustedet, blir stålbjelkene snudd 90 grader.
Stålmontasje i februar
I utgangspunktet tok Skanska sikte på å at stålet skulle heises på plass rundt månedsskiftet november/desember. Nå er montasjen utsatt til februar.
I følge den opprinnelige framdriftsplanen skulle alt være ferdig innen 1. juni neste. Da skulle den nye brua være på plass, interimsbrua fjernet og grøntarbeidet avsluttet. Det går ikke, men anleggsleder Odd Arne Helvik i Skanska regner med at brua er kjørbar til 1. juni, antagelig tidligere.