Netaccount er den første norske ITK-bedriften som flyttet inn i det norske Start-senteret som åpnet sine dører i Dusseldorf 1. januar. Senteret har kapasitet til å ta i mot opp mot seks norske IKT-bedrifter som vil teste det tyske markedet.
I ly av Eksportrådets og teknologiattacheens lokaler kan de ri av den første stormen og få eksperthjelp på stedet, slik at de kan vurdere sjansene på markedet eller bygge seg opp uten å risikere for mye. Når de begynner å gjøre business, eller ombestemmer seg, skal de gi plass til nykommere.
Sparer hundretusener
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Teknologiattacheen anslår at debutantene kan spare noen hundre tusen kroner ved å være i senteret i ett års tid. 6–8 ITK-bedrifter snuser på mulighetene til å følge etter Netaccount. Markedet er tøft, at kravet til kvalitet er strengere enn i Norge. Dette må bygges opp over år. At man er flytende i tysk er en selvfølge. Likevel er det mulig å lykkes, noe ca.120 norske bedrifter har bevist.
Initiativtager til Start-senteret er Une Amundsen i Super Office og generalsekretær Per Morten Hoff i ITK- Norge. Hoff håper at senteret kan bli en modell i andre land hvis eksperimentet i Tyskland blir vellykket. Tyskland er et vanskelig marked og mange bedrifter sliter for å komme inn der. Begynnerkostnadene er høye, forretningskulturen spesiell og byråkratiet vanskelig.