Prosjektet inngår i fase 1 i Vegpakke Salten. I denne fasen inngår også ny riksveg 17 mellom Tverrlandet og Godøystraumen som ble påbegynt tidligere i år, pluss to mindre prosjekter.
Vegen mellom Røvik og Strømsnes omfatter en to km lang tunnel med profil T 10,5 og tre bruer med lengder fra 40 til 100 meter. Når den blir ferdig, blir riksveg 80 mellom Fauske og Bodø 6,2 km kortere.
Vegen blir 10 meter bred. Hvert kjørefelt blir 3,5 meter bredt mens skuldrene blir en meter brede. Mellom kjørefeltene kommer det et midtfelt med en bredde på en meter. Riksveg 80 blir den første vegen i Nord-Norge som blir utstyrt med midtfelt. Erfaringer fra andre steder tyder på at midtfelt gir en betydelig sikkerhetsgevinst.
I oppdraget inngår et omfattende arbeid på vegnettet i tilknytning til riksveg 80, blant annet skal det anlegges mer enn tre km landbruksveger.
De totale omkostningene for vegen mellom Røvik og Strømsnes er beregnet til 315 millioner kroner. Prosjektet er delvis bompengefinansiert. Entreprenøren må være ferdig med sin del av jobben innen juni 2011.