Forskerne har undersøkt snø i veikanten elleve ulike steder i og utenfor Oslo, skriver NRK.
Snøen inneholdt 80 ganger mer mikroplast enn vann som renner like i nærheten. Mikroplasten kommer i hovedsak fra slitasje på bildekk og asfaltslitasje, fremgår det av studien.
– Vi registrerte store variasjoner i mengde partikler fra både bildekk og PMB (partikler fra asfaltslitasje). Imidlertid var det overraskende å se at mengdene i snø var opp mot 80 ganger høyere enn det som tidligere er rapportert for vann langs veien, sier Niva-forsker Elisabeth Rødland og førsteforfatter av publikasjonen.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
For å undersøke hvorfor det var så store variasjoner i bildekk- og PMB-partikler på prøvestedene, så forskerne på sammenhengen mellom ulike trafikkforhold.
I motsetning til tidligere studier hvor trafikkmengde er pekt på som hovedårsaken til økte konsentrasjoner, viser denne studien at fartsgrensen har størst betydning.
– Vi ser tydelig at fartsgrensen har den største betydningen for mengde mikroplast fra vei i snøen. Det slippes altså ut mer mikroplast fra vei jo høyere fartsgrensen er, sier Rødland.
(©NTB)