Neste år kommer også Opel med multi-injeksjons dieselmotorer.
De to nye CDTI ECOTEC-motorene, med ytelser på henholdsvis 88 kW/120 hk og 110 kW/150 hk, viser at Opel henger godt med blant Europas produsenter av dieselmotorer.
Men det begynner å bli folksomt der: Peugeot 407 får slik motor straks, Citroën Picasso har allerede, Ford Focus C-Max har også.
Hva er det de har? Den nye generasjonen lettvekts, høyeffekts dieselmotor med variabel turbo og rørformet akkumulator (common rail). Litereffektene nærmer seg faktisk 140 hk/100 kW. Og det er like mye som Abarth for tjue år siden klarte å skremme ut av en Fiatmotor - som bare holdt i 5 000 kilometer før du måtte bytte det meste av innmaten.
Spesifikk arbeidsevne uttrykt i dreiemoment pr. liter slagvolum ligger i de beste motorene på 130-150 Nm. Det er like før du i en toliters dieselmotor uten videre får 150 hk og minst 300 Nm.
Og utslippene ligger 20-30 prosent under de du finner i bensinmotorene. Årsaken er selvsagt at dieselmotoren nå er en ekte "leanburn" ; den brenner opp alt den får og slipper bare ut litt sot og en del karbondioksid.
Opel-motorene skal leveres med et partikkelfilter som er vedlikeholdsfritt og som ikke trenger tilsetting av cerium i drivstoffet for å brenne sot.