Ny sykkelveg og kollektivfelt gjennom Gløshaugen

For 66,9 millioner kroner skal Peab Anlegg og Solberg Maskin bygge kollektivfelt og sykkelveg gjennom universitetsområdet Gløshaugen. Byggherre er Trondheim kommune.

Langs hele strekningen på 900 m skal det etableres sammenhengende sykkelveg med fortau. Deler av strekningen vil også få et eget kollektivfelt
Langs hele strekningen på 900 m skal det etableres sammenhengende sykkelveg med fortau. Deler av strekningen vil også få et eget kollektivfelt Bilde: Sweco
Redaksjonen Våre Veger
31. juli 2017 - 10:56

Prosjektet skal gi bedre fremkommelighet og økt trafikksikkerhet for kollektivtrafikk og syklister. I tillegg vil den offentlige og private infrastrukturen i bakken få en betydelig oppgradering. Prosjektet er en del av Miljøpakken i Trondheim kommune.

 

Sykkelveg og kollektivfelt

Planområdet ligger like øst for universitetsområdet NTNU Gløshaugen og omfatter i hovedsak de kommunale vegene Høgskoleringen, Richard Birkelands veg og deler av Strindvegen.

− Langs hele strekningen på 900 m skal det etableres sammenhengende sykkelveg med fortau. Deler av strekningen vil også få et eget kollektivfelt, forteller daglig leder Jan Erik Holten i Solberg Maskin, som er et datterselskap av Peab Anlegg.

I Høgskoleringen bygges en ny, stor stasjon for superbuss. Plattformene på hver side av vegen får en lengde på 40 meter, og det blir varme i bakken.

 

Krevende prosjekt

Prosjektet omfatter blant annet også nytt kommunalt vann- og avløpssystem, ny fellesledning for avløp som etableres med styrt boring, ny OPI-kanal og omlegging av private og offentlige kabler.

Eksisterende kulvert for gang- og sykkeltrafikk under Strindvegen skal forlenges. Det skal også bygges flere støttemurer, der flere av støttemurene vil kreve spunting.

− Prosjektet er krevende både når det gjelder trafikk- og adkomstomlegginger, kompleksitet og framdrift. Det stilles høye krav til samhandling både mellom private og offentlige etater, fastslår Holten.

Det er utarbeidet detaljerte faseplaner for prosjektet, som hadde oppstart i mai 2017. I sommermånedene 2017 og 2018 kreves høy kapasitet og framdrift i anleggsarbeidet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.