Prosjektet skal gi bedre fremkommelighet og økt trafikksikkerhet for kollektivtrafikk og syklister. I tillegg vil den offentlige og private infrastrukturen i bakken få en betydelig oppgradering. Prosjektet er en del av Miljøpakken i Trondheim kommune.
Sykkelveg og kollektivfelt
Planområdet ligger like øst for universitetsområdet NTNU Gløshaugen og omfatter i hovedsak de kommunale vegene Høgskoleringen, Richard Birkelands veg og deler av Strindvegen.
− Langs hele strekningen på 900 m skal det etableres sammenhengende sykkelveg med fortau. Deler av strekningen vil også få et eget kollektivfelt, forteller daglig leder Jan Erik Holten i Solberg Maskin, som er et datterselskap av Peab Anlegg.
I Høgskoleringen bygges en ny, stor stasjon for superbuss. Plattformene på hver side av vegen får en lengde på 40 meter, og det blir varme i bakken.
Krevende prosjekt
Prosjektet omfatter blant annet også nytt kommunalt vann- og avløpssystem, ny fellesledning for avløp som etableres med styrt boring, ny OPI-kanal og omlegging av private og offentlige kabler.
Eksisterende kulvert for gang- og sykkeltrafikk under Strindvegen skal forlenges. Det skal også bygges flere støttemurer, der flere av støttemurene vil kreve spunting.
− Prosjektet er krevende både når det gjelder trafikk- og adkomstomlegginger, kompleksitet og framdrift. Det stilles høye krav til samhandling både mellom private og offentlige etater, fastslår Holten.
Det er utarbeidet detaljerte faseplaner for prosjektet, som hadde oppstart i mai 2017. I sommermånedene 2017 og 2018 kreves høy kapasitet og framdrift i anleggsarbeidet