Avtalen omfatter utvikling og vedlikehold av nytt system for bestilling og salg av reiser. Systemet omfatter både løsninger for tradisjonelt salg via NSBs salgssteder og automater og Internett-baserte salgskanaler.
Avtalen kan også medføre betydelige oppdrag i forbindelse med videreutvikling og forvaltning av NSBs IT-systemer for persontrafikk. Første versjon av systemet skal være i drift i januar 2002.
– Dette er det mest betydningsfulle systemutviklingsprosjektet NSB har igangsatt, sier IT-direktør Jan Christiansen i NSB i en pressemelding fra de to selskapene. Han peker på at løsningen i første rekke skal tilby forenklede rutiner for publikum ved kjøp av NSBs forskjellige reisetilbud, mer automatikk og bedre kontroll og oversikt over mulige billettyper.
– Avtalen med NSB styrker vår posisjon som en ledende leverandør av virksomhetskritiske systemer for det voksende e-businessmarkedet. Samtidig danner denne avtalen et viktig fundament for Software Innovations satsing mot trafikkorienterte systemer, sier konsernsjef Per Kveim i Software Innovation. Selskapet har i dag mye virksomhet innen IT-systemer for trafikkrelatert virksomhet, og har lang erfaring i utvikling av IT-løsninger både for fly, jernbane og vei-relatert virksomhet, i både privat og offentlig regi.
Løsningen innebærer en overgang for NSB til nye teknologiske plattformer med bruk av Java og meldingsorienterte kjøresystemer. Arkitekturen i løsningen er basert på samspillende komponenter og vil muliggjøre en framtidig opprustning og integrasjon av alle NSB persontrafikks IT-systemer. Utviklingen vil være modellbasert og vil således videreføre NSBs lange tradisjon med denne type løsninger.