Den lille tassen føyer seg pent inn i rekken av minibiler som nordmenn tilsynelatende ikke vil ha.
Her til lands skal det være digert, og gjerne stasjonsvogn. Det viser registreringsstatistikken. Ikke i noe annet land i Europa har stasjonsvognene så høy markedsandel.
Så hvorfor skulle du løpe av gårde og kjøpe deg denne 3405 millimeter lange bilen?
Fordi den har en en liters bensinmotor på 50 Kw med 93 Nm dreiemoment og et snittforbruk over hele fjæla på 0,46 l/mil?
Eller fordi den i snitt bare slipper ut 109 g CO 2 på mila?
Neste år kan du i alle fall kjøpe bilen, for da kommer den med Peugeot/Citroëns nye 1,4 liter turbodiesel, en sprek multiinjisert sak som er enda snillere på forbruket (og utslippene).
Dagens AYGO har nøkkelfri døråpning (den låser opp når du nærmer deg, med riktig nøkkelkort i lomma) og har dessuten hel-elektrisk styring. Denne kalles EPS bare for å lage problemer, for fra før av har jo en haug biler ESP.
EPS betyr selvsagt Electric Power Steering, mens ESP betyr Electronic Stability Program. EPS sparer rundt tre prosent drivstoff i forhold til hydraulisk servostyring. ESP sparer menneskeliv fordi teknikken hindrer deg i å kjøre av veien når du er klønete.
AYGO kommer til Norge i løpet av oktober, så vidt vi vet.