Brua som Vegvesenet ber om pris på, får et 149,5 meter langt hovedspenn. Totallengden blir 299,5 meter, inkludert en 30 meter lang ballastkasse. Tårnet blir 72 meter høyt. Brua er prosjektert av bruseksjonen i Vegdirektoratet
Vegvesenet har også lyst ut utbedring av halvannen kilometer E 6 på vestsiden av Kåfjorden. Halvparten av strekningen får helt ny trasé. De som vil ha den jobben, må regne ferdig innen 24. august. Flere oppdrag på E 6 i Alta blir ikke utlyst før sommerferien er over for de fleste.
Begge oppdragene ble satt ut tidligere i år, men anbudskonkurransene ble avlyst av samferdselsministeren fordi prosjektet ikke var fullfinansiert. I Nasjonal transportplan for perioden 2010–2019 og i statsbudsjettet for i år er det forutsatt at utbedring av E 6 på strekningen Møllnes-Hjemmeluft skal være delvis bompengefinansiert. 22. februar i år vedtok kommunestyret i Alta å be staten om å fullfinansiere all utbygging av E 6 vest for Alta sentrum. På denne bakgrunnen valgte Kleppa å stoppe anbudsprosessen.
For å unngå at utbyggingen skulle skyves ut i det blå, gjorde de folkevalgte i Alta et nytt vedtak 21. juni. Det går ut på at man aksepeterer innkreving av 160 millioner kroner i bompenger til finansiering av E 6-utbyggingen. 1. juli fikk ga Samferdselsdepartentet klarsignal for at jobbene kunne lyses ut på nytt. Ny E 6 mellom Møllnes og Hjemmeluft er 9,3 km lang og kostnadsberegnet til 645 millioner kroner.