Den eneste anbyderen ved forrige utlysning var et arbeidsfelleskap mellom Reinertsen Anlegg og Scanbrigde. Anbudsummen på 149 millioner kroner lå ca. 50 prosent høyere enn Vegvesenets kostnadsoverslag.
- Vi har ikke tatt endelig avgjørelse om hvordan oppdelingen blir, men det er iallfall klart at det blir en entreprise for stål og en for betong, sier prosjektleder Harald Johnsen I Statens vegvesen. - De enhetsprisene vi fikk inn forrige gang, lå langt høyere enn de prisene Vegvesenet har fått på andre oppdrag den siste tiden. Vi tror derfor det er penger å spare på å dele opp prosjektet.
Brua over Nidelva skal bli 133 meter lang fordelt på 5 faste spenn og et klaffespenn. Brua får fire kjørefelt og gang/sykkelveg på begge sider. Klaffen får ingen motvekt, den skal drives hydraulisk. Sannsynligvis blir det en egen entreprise for hydraulikken ved den neste utlysningen.