Hensikten med prosjektet er å etablere sammenhengende gang/sykkelveg langs E39 sør for sentrum. Den gjenstående strekningen går mellom Fabrikkgaten og Minde Allé.
Oppdraget ble utlyst for første gang i november i fjor. Avlysningen skjedde etter at byrådet i Bergen vedtok å prioritere bybane til Fyllingsdalen i stedet for til Åsane. Det medførte at banen kan komme til å krysse gang/sykkelvegen i nærheten av en planlagt kulvert under fylkesveg 253. Derfor ville man ikke binde kulverttraséen.
Nå har Vegvesenet løst problemet ved å ta kulverten ut av planene. I stedet for å passere under fylkesveg 253 skal fotgjengere og syklister krysse vegen i plan inntil videre.
Plankrysset ligger i søndre ende av gang/sykkelvegen, som nå blir 80 meter kortere enn opprinnelig forutsatt. På resten av traséen blir det bare små forandringer. Ny lengde blir 1 120 meter.
Å anlegge en gang/sykkelveg med en slik lengde er en ganske liten jobb i lett terreng. I et bymiljø er det noe helt annet. En av oppgavene entreprenøren blir stilt overfor, er å flytte jernbanespor. Til sammen 1 100 meter industrispor må flyttes for å gi plass til gang/sykkelvegen. Det betyr ikke at det går spor langs hele strekningen, men det går to parallelle spor langs en del av den.
Oppdraget omfatter også omlegging av kabler og ledninger i bakken, montering av 49 lysmaster, håndtering av 1 500 kbm forurensete masser, og montering av 1 100 meter gjerder og rekkverk.
Fristen for ferdigstillelse ble satt til 22. desember i år da oppdraget ble utlyst i fjor. Den gjelder fortsatt.