Brua som ble lyst ut i 2013 var en klaffebru som var resultat av en arkitektkonkurranse. Veidekke ville ha 48 millioner kroner for å bygge den.
Kostnadsoverslaget for den nye brua er 29 millioner kroner, men her er alt inkludert, ikke bare byggekostnader.
Mange kort er lagt
Brubyggingen er lyst ut som totalentreprise, men mange kort er lagt. Brua skal ha tre spenn. Under den skal det være et seilingsløp for småbåter med en bredde på 10 meter og en høyde på 3,5 meter. Bredden på gangbanen skal også være 3,5 meter og maksimal stigning er 1:12.
I følge et forprosjekt som er laget av Rambøll får brua en lengde på 60 meter. Midtspennet blir 25 meter langt, sidespennene 17,5 meter. Gangbanen skal bæres av betongbjelker.
Noen vesentlige avvik fra disse lengdene er lite sannsynlig. Brua skal krysse et sund med det misvisende navnet Elva. Det deler Flekkefjord sentrum i to.
Det er ikke gjort geotekniske undersøkelser av bunnen i hele sundet, så hvis en entreprenør vil basere seg på en spenninndeling som avviker vesentlig fra den som er beskrevet i forprosjektet, blir det mye ekstra arbeid.
Mindre behov for seilingshøyde
Ved vestre landkar er det et krav om at gangbanen ikke skal ligger høyere enn kote 3,3 i kant med kaifronten. Sammen med kravet til maksimal stigning setter dette klare føringer på lengden på brua.
Brua skal være klar til bruk i oktober neste år. Årsaken til at kommunen har gått bort fra klaffebru er at behovet for fri seilingshøyde har blitt mindre siden 2013. Den gangen gikk fylkesveg 44 over Elva på en av Norges tre rullebruer. Nå er den fjernet, og blir erstattet av en fast bru. Dermed kunne høye båter bare benytte en strekning på vel 200 meter mellom de to bruene, hvis gangbrua var bevegelig. Det blir ikke vurdert som viktig.
Fordel for mange småbåteiere
Sannsynligvis er det mange småbåteiere som synes det er en fordel med den faste brua. Seilingshøyden under den er 90 cm høyere enn den hadde vært under klaffebrua med klaffen nede.
Seilingshøyden under den andre brua blir også 3,5 meter. Det er 80 cm mer enn under den gamle rullebrua i lukket stilling. Den tok det lang tid å åpne.