Det er ca. 10 år siden byggingen av den første brua ble utlyst. Det var en dristig buebru med et 140 meter langt spenn. Brua var resultatet av en arkitektkonkurranse som ble vunnet av det danske firmaet Peter Leuchsenring. Den kom aldri lenger enn til tegnebordet.
Brua som lyses ut nå, er mer tradisjonell. Den skal gå vinkelrett på Otra i forlengelse av Rådhusgata. Det er en stålkassebru med en lengde på rundt 200 meter og en bredde på 4 meter. Spenninndelingen er ikke fastsatt, men det er klart at det blir fire pilarer i elva. De skal stå i flukt med pilarene til Lundsbroa som krysser Otra ca. 150 meter nedstrøms.
Lundsbroa var lenge den eneste mulighet for å krysse Otra i Kristiansand. Fram til 1971 førte den E18 over elva. Da overtok Oddernesbrua de grønne europavegskiltente, men etter avlastningen har trafikken på Lundsbroa økt kraftig som følge av utbygging, først og fremst på nordøstsiden av Otra. Nå trenger den ny avlastning.
Prosjekteringen må være fullført innen utgangen av året. Kommunen regner med byggestart i februar eller mars neste år.