Oppdraget er en totalentreprise. Den som får kontrakten skal prosjekterer og anlegge en 1 565 meter lang tunnel og 870 meter tilstøtende veger.
Den første utlysningen fant sted allerede 7. februar. Fristen for å gi anbud gikk ut 3. april. Den gangen var det laveste anbudet på 219,4 millioner kroner. Det ble gitt av et arbeidsfellesskap mellom Flage Maskin fra Voss og Contexo fra Mysen. Veidekke ville ha 256,8 mill.
- Vegvesenet ville gi jobben til arbeidsfellesskapet, men Veidekke klaget på avgjørelsen fordi man mente at Contexo manglet de nødvendige kvalifikasjonene, sier seniorrådgiver i Region vest, Knut Bergo.
- Under behandlingen av klagen ble det oppdaget at ingen av anbyderne hadde lagt ved forpliktelseerklæring fra den konsulenten de ville benytte til prosjekteringen. Dermed måtte begge anbudene avvises og konkurransen avlyses. Veidekke og arbeidsfellesskapet klaget på den avgjørelsen, men klagene ble avvist, sier Bergo.
Oppdraget som er lyst ut er temmelig likt det opprinnelige. Det er bare gjort mindre justeringer. Vegvesenet ber fortsatt om pris på prosjektering, driving og sikring av tunnelen, og levering og montering av elektro- og sikkerhetsutrustning. Tunnelen skal bygges i klasse B med profil T 8,5 og opsjon på T 9,5. Det blir tre havarinisjer og nødstasjoner for hver 125. meter.
Hensikten med tunnelen er å sikre trafikantene på riksveg 7 mot ras. Lussandberget er en trussel hele året, men spesielt om vinteren. Steinsprang forekommer sjelden. Vegvesenet legger opp til at tunnelen skal være ferdig innen 16. november 2016.