Hamratunnelen er 950 meter lang. Den ligger på fylkesveg 517 i Suldal kommune i Ryfylke. Gjennomslaget fant sted i juli. Før konkursen 26. august ble også stabilitetssikringen fullført. Nå vil Vegvesenet ha pris på vann- og frostsikring og øvrig kompletteringsarbeid. Elektroarbeidet blir en egen entreprise.
Tunnelen inngår i en 3,15 km lang strekning mellom Tysingvatnet og Lovraeidet hvor fylkesveg 517 møter riksveg 13. Kontrakten til E. Pihl & Søn omfattet også oppgradering av veg i dagen. Danskene har unnagjort mye skogrydding og noe grave- og sprengingsarbeid, men mesteparten av jobben i dagen gjenstår.
I tillegg til graving og sprenging omfatter det nye oppdraget bygging av en skumglassfylling på 10 000 kbm, en EPS-fylling på 3 200 kbm og natursteinsmurer med en samlet flate på 2 900 kvm. Dessuten skal det støpes to tunnelportaler, og det skal legges inn to jordbruksunderganger av stålrør.
Fylkesveg 517 blir litt kortere enn i dag når anlegget blir ferdig, men hovedhensikten er å beskytte de vegfarende mot ras. Vegstrekningen som blir erstattet av tunnelen ligger i et veldig rasfarlig område.
Hvis alt hadde gått etter planen, hadde Hamratunnelen vært klar til å ta imot trafikk i august neste år. Slik går det ikke. Ny frist for ferdigstillelse er 31. oktober.
Da konkursen var et faktum, måtte danskene avslutte umiddelbart. Det eneste som har skjedd etterpå er at Vegvesenet har sørget for at vegen forbi anleggsområdet er sikker for trafikantene, blant annet er begge tunnelinngangene stengt.