Frodeåstunnelen inngår i Ringvei nord. Antall kjøretøyer i sentrum vil ikke bli vesentlig redusert når den tas i bruk, men innbyggerne i Tønsberg vil likevel merke en betydelig forbedring. I dag går den viktigste forbindelsen til oljeraffineriet på Slagentangen tvers gjennom byen. Dermed går det en betydelig mengde tankbiler i bygatene. De blir neppe dypt savnet når de flytter over til Frodeåstunnelen, forhåpentligvis før påske.
Hvis alt hadde gått etter planen, hadde Ringveg nord blitt åpnet i fjor høst. En ny utgave av Vegvesenets håndbok 021 sørget for at dette ikke skjedde. Den omhandler planlegging og utforming av tunneler. I den nye håndboka er kravene til brannventilasjon mye strengere enn før. Arbeidet med innredning av Frodeåstunnelen var kommet langt da de nye bestemmelsene begynte å gjelde, og kabler og transformatorer var ikke dimensjonert for å betjene flere vifter. Å dimensjonere tunnelen etter de nye bestemmelsene hadde derfor blitt kostbart.
Vegvesenet og Brannvesenet vurderte situasjonen grundig, og det ble til slutt bestemt at man skulle satse på TV-overvåkning i stedet for økt viftekapasitet. Men vurderingen tok tid og bidro til utsettelsen av åpningen av tunnelen. I fjor kom også en ny utgave av håndbok 269 som handler om sikkerhetsforvaltning av tunneler. I denne innføres nye regler for godkjenning av nye tunneler. Disse bidro også til forsinkelse av prosjektet.
Det er verd å merke seg at Vegvesenet allerede har lempet på de nye og strengere bestemmelsene om ventilasjon. For korte to-løps tunneler med korte avstander mellom rømmingsvegene er ikke kravene lenger så strenge som de som ble introdusert tidlig i 2007.