Det viser de ferske tallene for bilsalget i 2023, utarbeidet Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Oppsummert endte 2023 med 126.953 førstegangsregistrerte nye personbiler, 47.000 færre nye biler enn året før, og en nedgang på 27,2 prosent. Selv om elbilandelen endte på 82,4 prosent, og holdt seg ganske stabilt på det nivået gjennom hele året, er antallet biler lavere enn tidligere og bremser overgangen til en utslippsfri personbilpark.
I desember 2023 alene, ble det registrert 12.183 nye personbiler. Det er drøyt 27 000 færre enn samme måned i 2022 – en nedgang på 69,2 prosent.
Forsatt er det noe salg av ladbare hybrider og hybrider med bensinmotor. Disse biltypene utgjorde nesten 14 prosent av nybilregistreringene i 2023. De ladbare hybridene fikk en kraftig avgiftsøkning i 2023, noe som har betydd en nedgang i antallet sammenlignet med 2022. Nye ladbare bensinhybrider endte på 9 969, og det var 36,1 prosent færre enn året før.
Utfasingen av rene bensin- og dieselbiler fortsetter, og til sammen endte de tradisjonelle drivlinjene i 2023 på 4.610 biler og 3,7 prosent av de samlede nybilregistreringene. Det er det laveste antallet vi noen gang har sett.
– Nye avgiftener, sterk prisstigning og flere rentehevinger slo kraftig ut på nybilsalget i 2023, oppsummerer direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Strømforbruket stiger: Snittregning på 1200–1500 kroner i oktober