Nydalsbrua i Trondheim fikk Betongtavlen 2023

Nydalsbrua i Trondheim fikk Betongtavlen 2023, sammen med Villa Bygdøy i Oslo. Prisen hyller estetiske og tekniske sider ved Trondheims nye landemerke.

Nydalsbrua er et nytt landemerke i Trondheim, og gir en bedre forbindelse over Nidelva og binder sammen de østre og vestre bydelene mer effektivt.
Nydalsbrua er et nytt landemerke i Trondheim, og gir en bedre forbindelse over Nidelva og binder sammen de østre og vestre bydelene mer effektivt. Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
5. des. 2023 - 13:20

I tillegg fikk ALO på Sluppen hedrende omtale, og de andre nominerte var Minnevika Jernbanebru og Bybanen – Haukeland holdeplass.

- Det er kjempestas å få en slik anerkjennelse, og det gir en veldig stolthet for alle som har vært med i prosjektet. Det er kjekt å ha vært med å bygge et landemerke i Trondheim, og denne prisen henger svært høyt, sier hovedbyggeleder Karl Gunnar Sødal, som representerte Vegvesenet under prisutdelinga i Oslo.

Dette er juryens begrunnelse om Nydalsbrua:

Nydalsbrua er et nytt landemerke i Trondheim, og vil være til stor nytte for trafikanter av alle slag. Brua gir en bedre forbindelse over Nidelva og binder sammen de østre og vestre bydelene mer effektivt.

Stolte mottakere av prisen, fra venstre: Ole Kristian Løke, Aas Jakobsen, Yngve Aartun, Plan Arkitekter, Sverre Smedplass, Skanska, Robert Størdal, Aas Jakobsen Trondheim, Vegar Harbak, Skanska, Grzegorz Gucwa, Skanska, Karl Gunnar Sødal, Statens vegvesen, Ola Garli, Aas Jakobsen Trondheim, Bent Nygren, Unicon. <i>Foto:  Knut Bryne</i>
Stolte mottakere av prisen, fra venstre: Ole Kristian Løke, Aas Jakobsen, Yngve Aartun, Plan Arkitekter, Sverre Smedplass, Skanska, Robert Størdal, Aas Jakobsen Trondheim, Vegar Harbak, Skanska, Grzegorz Gucwa, Skanska, Karl Gunnar Sødal, Statens vegvesen, Ola Garli, Aas Jakobsen Trondheim, Bent Nygren, Unicon. Foto:  Knut Bryne

Plasseringen er i seg selv svært krevende og gjør konstruksjonen kompleks der den er klemt mellom elv, veier, fjellskrent og jernbane. Her har det blitt lagt ned mye arbeid for å gjøre tilpasningen så god som mulig og ivareta alle trafikale behov.

Brua er en ett-tårns skråstag-/extradosed bru. Tårnet i betong heller innover mot Byåsen og strekker kablene over brukassa og ut over Nidelva. Rundkjøringen mellom tårnet og bruspennet har åpning mot veien under, noe som gir ekstra lysinnslipp. Gang- og sykkelvegen som går langs elva har fått en nødvendig oppgradering, og derfra ser man også mye av kompleksiteten i konstruksjonen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.