I tillegg fikk ALO på Sluppen hedrende omtale, og de andre nominerte var Minnevika Jernbanebru og Bybanen – Haukeland holdeplass.
- Det er kjempestas å få en slik anerkjennelse, og det gir en veldig stolthet for alle som har vært med i prosjektet. Det er kjekt å ha vært med å bygge et landemerke i Trondheim, og denne prisen henger svært høyt, sier hovedbyggeleder Karl Gunnar Sødal, som representerte Vegvesenet under prisutdelinga i Oslo.
Dette er juryens begrunnelse om Nydalsbrua:
Nydalsbrua er et nytt landemerke i Trondheim, og vil være til stor nytte for trafikanter av alle slag. Brua gir en bedre forbindelse over Nidelva og binder sammen de østre og vestre bydelene mer effektivt.
Plasseringen er i seg selv svært krevende og gjør konstruksjonen kompleks der den er klemt mellom elv, veier, fjellskrent og jernbane. Her har det blitt lagt ned mye arbeid for å gjøre tilpasningen så god som mulig og ivareta alle trafikale behov.
Brua er en ett-tårns skråstag-/extradosed bru. Tårnet i betong heller innover mot Byåsen og strekker kablene over brukassa og ut over Nidelva. Rundkjøringen mellom tårnet og bruspennet har åpning mot veien under, noe som gir ekstra lysinnslipp. Gang- og sykkelvegen som går langs elva har fått en nødvendig oppgradering, og derfra ser man også mye av kompleksiteten i konstruksjonen.