FORSVAR

Nye amerikanske radarsystemer ser stadig flere UFO-er

Marinen har sendt ut en ny hemmeligstemplet veiledning.

Etter at de fikk nytt radarsystem, begynte pilotene i 2014 å rapportere om flere UFO-er til sine overordnede.
Etter at de fikk nytt radarsystem, begynte pilotene i 2014 å rapportere om flere UFO-er til sine overordnede. Foto: Lockheed Martin
Av Jacob Christian Eriksen, Ing.dk
16. mai 2019 - 15:57

Den amerikanske marinen har sendt ut en ny, hemmeligstemplet veiledning til pilotene sine om hvordan de skal rapportere uidentifiserte flygende objekter som trenger inn i amerikansk luftrom.

Det begynte da den amerikanske marinen begynte å oppgradere kampflyenes radarsystemer.

Etter hvert som systemene ble byttet ut, begynte de amerikanske jagerpilotene å fange opp objekter som i første omgang ble ignorert som falske radarsignaler.

Men fra sommeren 2014 til mars 2015 rapporterte pilotene om en rekke merkverdige, flygende objekter til sine overordnede. Objektene hadde ingen synlige motorer eller utslipp, men likevel kunne de nå supersonisk hastighet i over ni kilometers høyde.

Dette skriver New York Times på bakgrunn av intervjuer med fem av pilotene, samt videomateriale utlevert av USAs forsvarsdepartement i 2017.

Nesten kollisjon med ukjent objekt

I slutten av 2014 var en jagerpilot svært nær å kollidere med et av de flygende objektene, og her ble det levert inn en offisiell rapport om hendelsen. I tillegg til de mange observasjonene i 2014, har flere av objektene også blitt tatt opp på video i begynnelsen av 2015.

– Disse dingsene var der ute hele dagen lang, sier Ryan Graves, som har vært pilot på F/A-18 Super Hornet i den amerikanske marinen i ti år. Han har rapportert observasjonene sine til både Pentagon og den amerikanske kongressen.

«Det krever en betydelig mengde energi å holde et fly i lufta. Med de hastighetene vi observerte, er 12 timer i lufta 11 timer lengre enn vi ville ha forventet», sier Ryan Graves til New York Times.

– De norske tidsfristene er korte, men overkommelige. Det vil ta tre til fire år å bygge en fregatt fra bestillingstidspunktet, sier Guillaume Weisrock i franske Naval Group.
Les også

Kort, men overkommelig frist, mener mulig fregattleverandør: – 2029 er nesten i morgen

Kommenterer ikke opphavet til objektene

Ingen i USAs forsvarsdepartement vil forklare hendelsene med bakgrunn i romvesener, og de pilotene som New York Times har snakket med vil heller ikke kommentere hvor objektene kan stamme fra.

I begynnelsen av 2019 sendte den amerikanske marinen likevel ut en ny hemmeligstemplet veiledning til rapportering av det som militæret omtaler som «uforklarlige luftfenomener» eller «uidentifiserbare flygende objekter».

Joseph Gradisher, en talsmann for marinen, sier at den nye veiledningen var en oppdatering av de instruksjonene som ble utsendt etter observasjonene i 2015.

 «Det kom en rekke forskjellige rapporter», sier Joseph Gradisher. Noen av observasjonene kan ha vært kommersielle droner, ifølge ham, men i andre tilfeller «vet vi ikke hvem som gjør dette, og vi har ikke nok data til å spore det. Så hensikten med meldingen til marinen er å gi en oppdatert veiledning om rapporteringsprosedyrer for mistenkt inntrenging i luftrommet vårt».

Artikkelen ble først publisert som abonnements-sak hos danske Ingeniøren.

Her heves helikopteret som havarerte utenfor Sotra.
Les også

Ber helikopter­produsenten ta grep etter dødsulykke

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.