Et teknisk samarbeid mellom BMW og PSA Peugeot Citroën har resultert i en ny 1,4 liters bensingjerrig motor. Motoren stammer fra 1,6-literen som nå brukes i MINI Cooper og Cooper S, og i Peugeot 207.
Motoren har de samme avanserte teknikkene som i 1,6 literen: Variabel åpningstid og variabelt løft av innsugnings- og eksosventiler. Motoren har samme boring men redusert slaglengde. Den yter 70 kW (95 hk) ved 6000 o/min. Største dreiemoment varierer fra 136 Nm til 140 Nm avhengig av bilen den skal brukes i.
Ingeniørene hevder at motorene skal bruke 15 prosent mindre drivstoff i gjennomsnitt, sammenlignet med en vanlig 1,4 liter av i dag. Utslippet av karbondioksid minsker tilsvarende.
Ved full kapasitet vil produksjon av denne motorfamilien (1,4 og 1,6) nå en million enheter per år.
Maskineringen av komponentene skjer for begge gruppene ved PSA Peugeot Citroëns fabrikk i Douvrin i Nord-Frankrike, hvor også monteringen for PSA gruppen skjer.
BMW monterer sine motorer i gruppens Hams Hall fabrikk i England. Produksjonen er fordelt 40 prosent for 1,4 l og 1,6 l motorene. 1,6 literen med høytrykksturbo står for 20 prosent av volumet.